onze kanalen:
merken:
Grotte Favot

wegwijzer:
Als je vanaf Villard-de-Lans door de Gorge de la Bourne rijdt (D531), neem je de afslag richting Rencurel en Choranche. Je passeert de Pont de Goule Noire en zo’n 500m verderop (na een bocht naar rechts) vindt je rechts een parkeerplaatsje aan de rechterkant van de weg, na het tweede muurtje, waar je wat auto’s kunt parkeren. Je kunt ook een stukje verder rijden en rechts een onverhard pad in rijden en je auto wat hogerop op een open plek parkeren (zie coördinaten).

Je volgt dit onverharde pad een stukje verder omhoog. Aan je rechterhand komt een duidelijk zichtbaar pad vanaf het dal, dat je laat voor wat het is. Een goede 60m verderop start links een smal paadje, dat steil door het bos omhoog slingert. Het pad brengt je naar een rotswand, waar ook de grote ingang van de Grotte Favot ligt.

beschrijving:
Je bevindt je voor de zuidelijke ingang van de Favot: een groot ingangsportaal in een mooie rotswand, onder een vette overhang. Ideaal om hier pas je overall en gordel aan te trekken! Eenmaal binnen ga je linksaf en via een lage passage kom je in de hoofdingang van de Favot: de Grand Tunnel. De tunnel daalt onder een hoek van ong. 30° en heeft een vijfhoekige vorm. Het is een oude drukgalerij die eindigt op een kruising van verschillende galerijen.

Naar rechts (zuiden) start het Boyaux de l’Ours, een klein systeem van twee galerijen die boven elkaar liggen. De gangen staan via oude drukgalerijtjes met elkaar in verbinding. Het systeem eindigt bij een klein meertje, het Fosse aux Ours (-60m).

Volg je de hoofdgalerij (richting oosten) kom je in een serie van ruime gangen en zalen met mooie afzettingen. Al snel sta je bij de Grand Dôme, een enorme druipsteenformatie, die je aan twee kanten kunt passeren. Wil je links aan de Dôme voorbij, klim je via uitgehouwen tredes tegen de Dôme omhoog. Je komt op een plateau en aan de andere kant klim je weer naar beneden. Voor initiatietochten zijn op het plateau (links van je) twee gecementeerde haken aangebracht. Je daalt af in de Galerie des Lacs, waar je prachtige afzettingen en een paar heldere meertjes met mondmilch op de bodem vindt. Ga je rechtsaf, kom je op de rand van het Grand Scialet, waar je later in afdaalt.

Achter de meertjes in de Galerie des Lacs, klim je een stukje omhoog om het Boyau Superieur te bereiken, een leuk galerijtje dat al snel eindigt.

Je klimt terug over het plateau en daalt nu aan de andere kant van de Grand Dôme aan het touw af. Er zijn heel wat ombouwmogelijkheden om beneden te komen. Onderin vind je (al naar gelang het jaargetijde en/of de regenval in de afgelopen tijd) een meertje. Een klein kruipgangetje volgt nog in de verste uithoek van de zaal, dan is het afgelopen. Je neemt dezelfde weg terug als je gekomen bent.

opmerkingen:
De Grotte Favot is een zeer mooie grot voor initiatietochten (zowel voor absolute beginners als voor speleo’s die srt willen oefenen). Omdat de grot relatief gemakkelijk is en er vrij veel mensen komen, is het belangrijk niets in de grot achter te laten, niet onder rotsblokken verstopt, geen graffity op de wanden, enz. De tocht duurt zo’n 3-4 uur.