onze kanalen:
merken:

Creux Peugier

wegwijzer:
De ingang van de grot ligt in de buurt van de gemeentegrens tussen Thiébouhans en les Bréseux, in een bois op ong. 300m ten oosten van de Ferme des Près Paris. Om in de buurt van de grot te komen, rij je via de D437b van les Bréseux naar Thiébouhans. Net voor je het dorp inrijdt, sla je bij een paar boerderijen rechtsaf en volgt een onverhard pad tot aan groot hek.

Te voet ga je verder: volg het pad dat dwars door het weiland loopt, niet het pad dat naar links in het bos verdwijnt. Je passeert een houten hut (rechts van je) en volgt het pad tot aan een flauwe bocht naar links, tussen een paar bomen. Net voor deze bomen ga je rechts het weiland in en steekt dat over naar de bosrand. Als oriëntatiepunt dient een groot rood bord in het bos: Danger! Je klimt over het prikkeldraad en volgt het paadje dat links van het bord direct naar de ingang van de grot loopt.

De locatie op de IGN kaarten klopt niet!

beschrijving:
Je daalt af in een mooie P21 met een doorsnede van 7-8m. Je landt op een puinhelling en daalt die af naar het punt waar een galerij ontspringt. Deze leidt je verder de grot in: twee laminoirs liggen op je route, maar daarna verandert de galerij in een diaklaas en wordt hoger en smaller. Je komt uit bij een R8 en komt vervolgens in een grote zaal met veel afzettingen en een meertje. De waterstand variëert naar gelang het seizoen en het weer. Je daalt af naar het niveau van het meertje. Vooral in dit gedeelte van de grot vind je Mondmilch!

Eenmaal onderin klim je (via een vast touw) weer een meter of 6 omhoog en komt in het vervolg van de galerij, die hoger in de zaal ontspringt. Deze gang stijgt steeds verder en je vindt er overal poeltjes en een tweede meertje. Ook hier variëren de waterstanden gedurende de seizoenen.

Vervolgens klim je via een coulée (E6, vast touw) omhoog om in een grote zaal uit te komen. Vanaf het hoogste punt hang je het touw naar de andere kant (of je neemt een extra 10m touw mee) om via een R3 in de zaal af te dalen. Aan de overkant van de zaal klim je via wat stiften in de muur vrij gemakkelijk weer omhoog. Hier start een klein gangetje dat na ongeveer 7m in een klein zaaltje stopt. Hier eindigt de grot.

opmerkingen:
Wanneer je in de ingangsput afdaalt, vallen een aantal zaken meteen op:

• als je noordoost zijde van de put (vanaf een dikke boom) afdaalt, zie je aan de zuidwest zijde een vast touw weer omhoog gaan tot in een nis. Of het daar verder gaat hebben wij (nog) niet gekeken.
  • er liggen ontzettend veel bomen, takken en oude bladeren op de bodem van de put. Dit zorgt voor een wat onaangename geur…
  • de put is waarschijnlijk als massagraf voor dode koeien e.d. gebruikt, gezien de vele botten, schedels enz. die er liggen

Daar het waterpeil in verschillende delen afhankelijk lijkt te zijn van de seizoenen en de daarbij behorende gniveau’s, bestaat de bodem van verschillende réseau’s hier en daar uit (bijna) vloeibare leem en mondmilch.

Topo en beschrijving (in het frans): Inventaire Spéléologie du Doubs, Tome 4, pagina 120.

materiaal:
Zonder srt-materiaal kom je niet verder dan een blik in de ingangsput.

obstakel touw ankers opmerkingen
P21 C25 boom / bs 240cm geen fractionées, wel veel touwwrijving: evt. 2 ko meenemen
R8 C15 sp + bh, bs 120cm, mc, sp je landt op de rand van het "eilandje"
E6   vast touw
E5   vast touw
P4 (C10) (CP) of het vaste touw omhangen
totalen 40m touw, bs 240cm + 120cm, 2 spitplaten, 5 karabiners, evt. 2 koordbeschermers