onze kanalen:
YouTube
onze favoriete
merken:

Pozzo dei Colombi (kat.nr.: 54)

wegwijzer:
Vanaf de A4 (Trieste - Monfalcone) neem je de afslag Sistiana, vanwaar je richting Sistiana rijdt. Daarna volg je de SP1 richting Trieste (zuid-oost). Je rijdt door tot je in Aurisina komt, waar je linksaf slaat richting Aurisina Stazione / San Pelagio. Na ong. 350 meter sla je rechtsaf, en volg je de rechtse van twee wegen tot je aan je rechterhand een veldje ziet, dat je als parkeerplaats gebruikt.

Te voet gaat het verder: tussen de huizen (tegenover de parkeerplaats) loopt een paadje, dat al snel op een t-splitsing uitkomt: hier ga je rechts. Volg het pad tot op een splitsing, waar je links gaat. Je loopt nu richting de snelweg. Parallel aan de snelweg loopt een breed zandpad dat je naar links volgt. De grot ligt een stuk verderop, het pad maakt een mooie bocht rond de ingangsdoline.

beschrijving:
Bij de ingangsdoline aangekomen, hang je je eerste touw uit, zodat je (via een kleine main-courante) kunt afdalen. Je landt op een puinhelling, die je niet helemaal afdaalt. Je kunt hem wel helemaal afdalen, maar dan kom je al snel in een trechter, die met rotsblokken en keien verstopt is. Waarschijnlijk was hier ooit een doorgang, maar bij de aanleg van de snelweg hebben de bouwers heel veel keien in de ingang gestort en dus is de doorgang naar de grote zal niet meer op het laagste punt van de ingangsschacht.

Net boven het laagste punt in de ingangszaal zie je een nis in de wand. Je klimt rechts in de nis omhoog, klimt vervolgens naar de linkerkant en dan kun je verder de grot in. Hier hing in 2018 een vast touw. Je komt uit in een korte, maar vrij ruime galerij met mooie afzettingen. In het laatste deel van deze galerij daal je via een touw af in de grote zaal van de Colombi. Je "valt" uit het plafond en landt opnieuw op een puinhelling.

Op het laagste punt van de zaal is een kleine étroiture, die naar een smal cheminée leidt. Er is nog een klein nevenputje, maar dan is de grot definitief voorbij.

opmerkingen:
Dit kleine grotje is, ondanks de bescheiden lengte, toch de moeite waard. Veel tijd zul je er niet doorbrengen, maar neem in ieder geval je camera mee!

materiaal:
Wil je überhaupt in de grot komen, heb je een volledige srt-kit en wat touwen nodig.