onze kanalen:

Grotta di San Lorenzo
kat.nr: 320

wegwijzer:
Vanaf de provinciale weg van Basovizza (Italië) naar Kozina (Slovenië) neem de de afslag naar het Val Rosandra en San Lorenzo. Je steekt een kruising over en rijdt tot je in het dorpje San Lorenzo komt. Je parkeert je auto bij het kerkje aan de rand van het dorp.

Te voet ga je verder: achter het kerkje vind je een slagboom, het punt waar de wandelroutes over het plateau starten. Meteen na de slagboom sla je rechtsaf en volgt een smal paadje naar de rand van het plateau. Het pad is herkenbaar aan rood-witte markeringen. Vanaf de rand van het plateau heb je steeds weer hetzelfde mooie uitzicht: het Val Rosandra, de Baai van Triëst en de Adriatische Zee.

Volg het pad een minuut of 10 tot je bij de ingang van de grot komt, een beetje verscholen onder een verweerde boom. Over de ingang ligt een stuk betongaas, zodat er geen mensen of dieren in sukkelen.

beschrijving:
Vanaf de boom daal je af in een relatief smalle ingang, die echter na anderhalve meter al veel ruimer wordt. Een fractionee op de rand van het plafond van de ingangszaal en dan via een schuine helling daal je af naar de bodem van de ingangsput. Vanaf hier gaat het in vier verschillende richtingen verder, maar je komt steeds weer terug in deze zaal.

Wanneer je met je rug naar de ingang staat, zoek je rechts naar een lage doorgang, waar je over wat keien kruipt om in een grote hal te komen. Deze hal is vrij hoog, maar loopt al vrij snel dood. Er zijn wat hoekjes die je kunt verkennen en een paar meter boven de doorgang vanaf de ingang, ligt een tweede doorgang tussen ingangszaal en deze galerij. Waarschijnlijk kun je hier alleen met een touw doorheen, klimmen blijkt vrij pittig.

Terug in de ingangszaal vind je een paar meter verderop een tweede doorgang: een coulée met wat stalagmieten leidt naar een langere galerij met daarin twee kleine meertjes. het eerste meertje ligt midden in de galerij, het tweede ligt wat verstopt: je stapt over het eerste meertje en schuift tussen wat afzettingen een beetje naar beneden voor je het vindt. Ga je niet naar het tweede meertje, maar rechtdoor, kom je via een krappe étroiture in een smalle galerij uit, die na een meter of 20 te krap wordt om verder te gaan.

Opnieuw zoek je de weg terug naar de ingang en daar vind je een klein rondgangetje, dat niet veel om het lijf heeft. Nog wat verderop ligt een dalende galerij met grote keien en omgevallen stalagmieten. Hoewel deze galerij vrij kort is, kun je in verschillende hoekjes nog wat kleine gangetjes verkennen. Het leukste deel van dit zaaltje is het balkon, dat je vrij gemakkelijk kunt bereiken. Je klimt terug zoals je gekomen bent, of je daalt (evt. via een touw) in een ander deel van dit balkon af en staat vrijwel meteen weer in de ingangszaal.

De laatste zijgang ligt weer een paar meter verderop en al na een paar meter schuif je via een schuine helling een paar meter na beneden. Je staat nu bovenaan een klein putje (P8), dat naar het diepste deel van de grot voert. Onderaan de afdaling kun je twee kanten op: naar rechts daalt een klein galerijtje een paar meter af en stopt dan. Ga je linksaf zoek je naar het laagste punt en vervolgens in de rechterwand naar een wat hoger gelegen, smalle passage. Helaas loopt ook hier de grot snel dood. Een paar meter terug omhoog kruip je tussen wat zuiltjes door en komt zo in een zaatje uit. Een paar kleine voortzettingen zijn hier te vinden en dan is het definitief voorbij.

Dus: terug naar de ingangszaal en omhoog naar de uitgang.

opmerkingen:
De grot is rijkelijk versierd en het is meer dan de moeite waard om een camera mee te nemen.

materiaal:
Zonder srt-uitrusting kun je alleen een blik in de ingang werpen.