onze kanalen:
YouTube

onze favoriete
merken:

Grotta Tom (kat.nr.: 3949)

wegwijzer:
Vanaf de snelweg A13 (Trieste - Monfalcone) neem je de afslag Prosecco en volg je een klein stukje de SP35 naar het noordwesten. Al snel sla je linksaf richting Prosecco en zo land je op de SP1, een provinciale weg die parallel aan de snelweg loopt. Rijd vervolgens door Prosecco en blijf op de SP1, tot je in Aurisina / Santa Croce bent. Net voor je het dorpje uitrijdt, ligt rechts een smal en doodlopend straatje, dat naar een paar huizen leidt. In dit straatje parkeer je je auto. Als je even overlegt met de bewoners is dat meestal geen probleem.

Te voet ga je verder: volg het staatje verder, en ga links op de splitsing. Aan het eind van het onverharde pad start een smal paadje dat door het bos en tussen weilanden door naar het hoord-oosten voert. Je komt al snel op een breed, onverhard pad, dat je naar links volgt, tot je bij de snelweg uitkomt.

Nu sla je rechtsaf, loopt een klein stukje door tot je een klein paadje naar rechts ziet, bij iets wat ooit een parkeerplaats geweest moet zijn. Je stapt over een vervallen, stenen muurtje en al snel kom je bij een rechthoekig gat in de grond. Dit is de ingang van de Grotta Tom.

beschrijving:
Je daalt af in het gat (aan het touw!) en komt in een lage, dalende gang, die in een eerste zaal uitkomt. Zoals gewoonlijk in de Triester Karst sta je in een versinterde hal, met kleurrijke afzettingen. Je daalt verder af en komt in een tweede versierde hal.

De eerste étroiture duikt op: een klein rechthoekig gat verbergt de doorgang naar de rest van de grot. Een beetje een krappe kruipgang, een klein putje en een volgende étroiture komen uit bij de volgende afdaling. Je daalt verder af, maakt een tussenanker bij een paar grote stalagmieten en daalt vervolgens af in de grote, centrale zaal van de grot. Hier kun je hele mooie foto's maken. In alle richtingen gaat het verder.

Ga je rechtdoor (naar het noordwesten) is de grot snel ten einde: je klimt over wat rotsblokken omhoog tot je niet meer verder kunt. De galerij wordt steeds lager en op een gegeven moment moet je wel omdraaien.

Naar het noordoosten vindt je een doorgang naar een volgende grote zaal, waar je opnieuw in alle richtingen wat te doen vindt. In deze zaal vind je vooral veel losse rotsblokken, die niet altijd even stabiel liggen. Een beetje oppassen dus.

In het zuidwesten ligt een zeer interessant réseau: hier klim je via vaste touwen omhoog en omlaag in verschillende zaaltjes. Via een lage gang kom je in een zaal, waar je via het eerste vaste touw omhoog kunt. Er volgt een kleine traverse en vervolgens daal je af in een vrij ruime hal. De bodem van deze zaal is vrij modderig, maar toch zijn er mooie afzettingen te vinden. Er zijn een paar kleine gangetjes die je kunt verkennen.

opmerkingen:
De gemetselde ingang en een stalen luik bij de étroiture lijken erop dat de grot ooit gesloten was of gepland is haar te sluiten. Tot op heden kun je echter zonder problemen de grot bezoeken.

materiaal:
Om deze grot tot op de bodem te onderzoeken, kun je niet zonder srt-uitrusting. Een klein nadeel van de Grotta Tom is dat je nooit echt verticaal afdaalt, maar steeds op vrij gladde, schuine hellingen staat. Vooral het omhoog prussiken is dan wat lastiger en kost duidelijk meer energie.

obstakel touw ankers opmerkingen
  C100 AN-AN-bh-AN-2sp-AN er zijn veel mogelijkheden je touw uit te hangen. De spits vind je op een grote zuil, midden in de afdaling.
totalen 100m 4x bs 120cm, minstens 6s ka, 2s pl, minstens 2x kb. In plaats van een 100m touw kun je ook kleinere stukken meenemen, wat op zich makkelijker is. De exacte lengtes zullen we bij een volgend bezoek berekenen.