onze kanalen:

Jezerina (kat.nr.: 935)
synoniemen: Pečina v Borštu, Jama v Jezerini

wegwijzer:
Vanaf Ljubljana volg je de snelweg A1 naar het zuid-westen, richting Koper. Na een klein uurtje verlaat je de snelweg op de afslag Kozina / Rijeka. Daarna volg je de de provinciale weg 7 naar het zuid-oosten, richting Rijeka. Net voordat je het dorpje Obrov inrijdt, sla je linksaf (bij een klein kerkje) en volgt daar de weg op de eerste splitsing naar rechts, op de tweede splitsing naar links. Al snel verandert de weg van slecht asfalt in een onverhard pad, dat afdaalt naar een dalletje. In een scherpe bocht naar rechts kom je op een splitsing en daar in de buurt parkeer je. Deze parkeerplaats gebruik je voor de Jezerina én de Mitjina (kat.nr.: 8524). De Mitjina is echter gesloten, daarvoor moet je een sleutel organiseren.

Op de splitsing sla je linksaf en volgt een bospad naar het noorden. Na ongeveer 75 meter start links een vaag pad dat tegen de helling omhoog loopt. Het is niet altijd even duidelijk waar het pad loopt, maar witje, plastic lintjes brengen je naar de ingang van de grot.

beschrijving:
Je daalt af in de ingangsdoline van de grot (handlijntje voor de meer onervaren speleo's kan handig zijn) en je ziet dat de grot in twee richtingen verder gaat: naar links vindt je een grote hal, die meteen het einde van dit deel van de grot vormt. Naar rechts gaat het verder de grot in.

Al vanaf de eerste zaal is de grot rijkelijk versiert met veelkleurige afzettingen. Van helder wit via knal oranje tot aan bijna zwarte stalactieten, stalagmieten en zuilen begeleiden je vanaf hier, hoewel ze in de eerste hal relatief droog zijn. In de tweede hal zijn de kleuren wat levendiger en daardoor mooier. Achter in deze zaal ligt aan je rechterhand een klein nevenzaaltje, links gaat het via een kruippassage verder naar de derde ruime hal. Het is hier en daar een beetje zoeken naar doorgangetjes, maar ook weer niet zo moeilijk dat je echt moet zoeken: hou steeds de meest logische weg aan.

Je passeert nog een aantal zaaltjes en wat kleinere passages voor je in de voorlaatste en grootste hal aan komt. In deze zaal vind je de mooiste afzettingen in de grot. Vergeet niet in elk hoekje te kijken, want sommige mooie zaken moet je even zoeken. Een laatste smalle doorgang leidt naar de eindzaal, waar op dit moment (2018) graafwerkzaamheden aan de gang lijken te zijn.

Nadat je alles bekeken hebt, neem je dezelfde weg terug richting uitgang als je gekomen bent. Neem de tijd om alles te bekijken en vergeet niet je camera mee te nemen!

opmerkingen:
Achterin de grot ligt een geocache, wat voor speleologen misschien niet het doel van deze grot is, voor andere mensen juist wel.

Zie ook Geopedia.si.

materiaal:
Voor de ingangsdoline kan een kort touw handig zijn, vooral als je beginners bij je hebt.