onze kanalen:

Ponikve v Jezerini
kat.nr: 4584

wegwijzer:
Volg je de de provinciale weg (met nummer 7) van Kozina richting Rijeka (HR). Net voordat je het dorpje Obrov inrijdt, sla je linksaf (bij een klein kerkje) en volgt daar de weg. Op de eerste splitsing ga je naar rechts, op de tweede splitsing naar links.

Al snel verandert de weg van slecht asfalt in een onverhard pad, dat afdaalt naar een dalletje. Er volgt een scherpe bocht naar rechts en je ziet een groot, vervallen gebouw. Nog voor dit gebouw sla je linksaf en volgt de onverharde weg tot je rechts van de weg een Maria beeltenis ziet. Hier in de buurt parkeer je je auto.

Precies achter dit Maria-beeldje ligt een brede strook bos, en in dit bos ligt de (meestal droge) rivierbedding van de Perilo. Zoek de rivierbedding, die over en tussen grote rotsblokken verloopt, tot aan de ingang van de grot: Ponikve betekent zoveel als chantoir of verdwijngat.

beschrijving:
Je klimt via wat "krammen" in de ingang naar beneden en komt zo in de hoofdgalerij. Je ziet hier meteen dat je bij hoogwater beter niet in deze grot kunt zijn: de galerij loopt aanvankelijk naar beneden en hier en daar moet je bukken. De takken die zelfs tegen het plafond tussen uitsteeksels hangen, bewijzen dat de hele grot kan sifoneren! Kenmerkend voor het eerste deel van deze grot is de lichte kleur van het gesteente. De rotsen zijn zwaar verweerd en overal vind je stroomfacetten, ook wel "scallops" genoemd. Dit bewijst dat hier ooit heel veel water op hoge snelheid gestroomd is.

Na een poosje kom je op een splitsing uit (punt 23 van de topo) en moet je een keuze maken welk deel van de grot je eerst wilt bezoeken.

Naar rechts: een klein galerijtje vorm een kleine rondgang en al snel kom je weer op hetzelfde punt uit. Onderweg start naar rechts nog een klein, doodlopend galerijtje.

Naar links: een korte gang en een stukje afklimmen tussen wat rotsblokken en een korte galerij brengt je bij een grindsifon. Hier moet je misschien wat grind weggraven, bij elk hoogwater schijnt steeds weer grind in de étroiture te schuiven. Aan de andere kant gaat de galerij in los grind matig steil omhoog, wat de voortgang iets bemoeilijkt. Een ketting aan je rechterhand biedt uitkomst.

Je volgt de meest logische doorgang door de galerij en komt uit bij een meertje, waar vroeger de grot ophield. Na wat hak en breekwerk is links van het meertje een doorgang geforceerd, waar je via wat krammen en een hulptouw naar toe kunt traverseren (punt 64 op de topo). Na deze "étroiture" kom je in het nieuwe gedeelte van de Ponikve v Jezerini (hier start de tweede topo met twee poeltjes).

Het nieuwe deel van de grot is ongeveer 400m lang en verloopt zoals het eerste deel: een beetje omhoog, een beetje omlaag, soms heel ruim, soms vrij krap, hier en daar een mogelijkheid de hoofgalerij te verlaten. In dit gedeelte van de grot vind je een paar mooie afzettingen, al staan ze in schril contrast met de afzettingen in andere grotten in hetzelfde dal, zoals de Mitjina Jama (kat.nr.: 8524) en de Jezerina (kat.nr.: 935). Die zijn overvloedig versierd met prachtige druipsteenformaties. Overigens: de Mitjina Jama is gesloten, daarvoor moet je een sleutel organiseren! Op een paar plaatsen is een vast touw geinstalleerd, zodat je zijgangen die wat moeilijker te bereiken zijn kunt bezichtigen. Je neemt dezelfde weg terug als je gekomen bent.

Rechtdoor: terug op de kruising in de hoofdgalerij kun je ook rechtdoor en de rest van het "klassieke" deel bezoeken. Via een galerij met een aantal (bijna) haakse bochten, kom je in een rechte galerij. Aan het eind van deze gang bevindt zich een haarspeldbocht naar links (punt 76 op de topo), gevolgd door een bocht naar rechts. Je daalt een stukje af en komt bij een putje (P10, 1 ankerpunt!). Hier daal je af tot op de bodem van de put, kruipt door een horizontaal chatière en volgt de gang naar links. Bijna aan het einde van deze gang ligt links de doorgang naar het diepste deel van de grot: een smal gangetje dat eerst omlaag en dan weer omhoog loopt. Volgens de topo wordt daarna de galerij weer ruimer.

Daal je een meter of twee en de P10 af, tot op een soort plateautje kun je ook verder. Je gaat door een mini-meander naar links en staat voor een volgende afdaling: het eerste deel klim je af, een stukje verderop (rechts) daal je aan een touw af. Je komt in dezelfde galerij als wanneer je de P10 helemaal afdaalt, je hebt echter wel een tweede touw (C10) en twee extra spitplaten + karabiners nodig. Eenmaal onderin dit putje kom je bij dezelfde étroiture uit. Die étroiture hebben wij voor een volgende keer bewaard. Zo is er een reden nog eens terug te gaan.

opmerkingen:
Het Ponikve v Jezerini is een watergrot die bij (etreem) hoogwater kort achter de ingang sifoneert. Wees voorzichtig en check voor je tocht het weer.

materiaal:
Bezoek je na de ingangsgalerij het "nieuwe" deel, heb je in principe geen materiaal nodig. Tenzij je de hoger gelegen delen (vaste touwen) wilt bekijken. Dan heb je een volledige srt-uitrusting nodig. Om in de laagst gelegen delen van het "klassieke" deel te bereiken heb je in ieder geval touwen en srt-uitrusting nodig.

obstakel touw ankers opmerkingen
P10 C12 1 bh er is een tweede stift in de wand, maar dat is een 10mm ipv. een 8mm!