onze kanalen:

Lipiška Jama
kat.nr: 311

wegwijzer:
Vanaf de snelweg A3 (Divača – Trieste) neem je de afslag Sežana-Vhzod (Sežana-Oost). Bovenop de afslag sla je linksaf en rijdt het kleine stadje in (provinciale weg 445).

In het stadje sla je bij een verkeerslicht linksaf, richting Lipica. Je volgt de weg over het spoor en op een kleine rotonde sla je rechtsaf, nog steeds richting Lipica. Op een volgende splisting hou je links aan en verlaat vervolgens Sežana.

Nadat je Sežana verlaten hebt, rij je ongeveer 2km verder naar het zuidoosten, tot je, ter hoogte van een onverhard pad aan je rechtse hand, een klein parkeerplaatsje vindt.

Vanaf de parkeerplaats start het brede, onverharde pad, maar ook een smal en vaag paadje, dat parallel aan de weg naar de ingang van de Lipiška Jama verloopt, die zo ’n 60m verderop ligt.

beschrijving:
De ingangsdoline kun je als een soort van “via-ferrata” afklimmen, al moet je wel het eerste deel zelf uithangen, of je daalt direct in de put af, via een touw. Vanaf hier is de weg min of meer simpel: overal zijn paadjes gemaakt tussen stenen of met touwtjes of afzetlint, waar je (vanzelfsprekend) niet buiten gaat.

In de ingangsdoline vind je meteen de eerste grote afzettingen, wat eigenlijk het hele eerste deel van de grot zo verder gaat. De grot is rijkelijk versierd met grote en kleine druipstenen in kleuren van helder wit tot diep rood. Vergeet dus niet je camera mee te nemen!

Je daalt tussen droge, witte afzettingen af en komt zo bij een klein poortje, waarvoor je een sleutel nodig hebt. Die kun je aanvragen bij de speleoclub van Se žana . Na het poortje dus binnen de gebaande paden blijven.

Je komt door een aantal grote zalen, waar je je ogen uitkijkt: van kleine sinterbekkens tot huizenhoge stalagmieten en zuilen. Het pad brengt je steeds verder naar beneden, waarbij de steilere passages met vaste touwen zijn afgezekerd. Dit houdt in dat je jezelf als op een klettersteig voortbeweegt: je haakt steeds de karabiners van je leeflijntje in het touw en klimt gezekerd naar beneden. Na een poosje kom je op een splitsing (in de Velika Dvorana ofwel de Grote Zaal) waar je twee kanten op kunt:

Rechtdoor kun je de helling oversteken een omhoog klimmen om de Vpadni Rov te bezoeken. Je klimt over grote rotsblokken naar boven en komt uit bij een grote, mooie stalagmiet. Hier kun je nog een beetje rondkijken en achter de stalagmiet via een hulptouwtje omhoog klimmen. Je bereikt een hoger gelegen zaaltje, vanwaar je weer op de stalagmiet kijkt. Tussen wand en een versteende waterval kun je via een touw omhoog klimmen, naar het eind van de galerij. Hier komen niet zo heel veel mensen, daarom is het nog vrij schoon en ongeschonden.

Linksaf daal je verder af in de grot en al snel kom je bij het “Labirint”, een opeenvolging van kruipgangetjes, die naar het diepste deel van de grot leiden. Even goed opletten, want hier lopen niet overal de touwtjes die je tot nu toe de weg gewezen hebben. Bij twee rode reflectors ga je rechts, niet het touw naar beneden volgen!

Na het Labirint kom je in de Kozinski Rov, een brede en hoge galerij die gestaag naar het diepste punt van de grot daalt. In vergelijking tot het eerste deel van de grot, waar je bijna geen vierkante meter kale rots ziet, vindt je hier “nauwelijks” afzettingen. Het gemarkeerde pad slingert door de brede galerijen naar beneden en eindigt daar, waar de Blatni Sifon (de Moddersifon) begint. Het laatste deel van de galerij verloopt bijna vlak.

en smal gangtje, met in leem uitgehouwen treden, voert je naar de laatste galerijtjes en zaaltjes van de grot (stand 2017, er wordt nog steeds gewerkt in dit deel van de grot). Een mooi geprepareerd leembanket biedt zich aan als bank, waar je je lunch kunt veroberen. De weg terug is precies dezelfde als je gekomen bent. Hopelijk heb je in het Labirint af en toe omgekeken.

opmerkingen:
Om de grot in te kunnen, heb je toestemming van de Speleoclub in Se žana nodig . Via hen moet je ook de sleutel organiseren. Een van de voorwaarden is dat er minimaal een Sloveense speleoloog meegaat. Een andere voorwaarde dat je lid bent van een speleovereniging, die op haar beurt weer aangesloten is bij de UIS.

materiaal:
Je hebt niet veel materiaal nodig om deze grot te bezoeken.