onze kanalen:

onze favoriete
merken:

Jama pod Smoganico
(syn: Smogelnica, Jama Smoganica)
kat.nr: 823

wegwijzer:
In Tolmin volg je de provinciale weg 102, die langs de Soča naar het zuiden loopt. Als het goed is, kom je in het dorpje Most na Soči uit. Op een T-splitsing (die eigenlijk een kruising is) ga je rechtdoor een klein weggetje in dat parallel aan de Soča verloopt.

Na een poosje kom je op een splitsing bij het dorpje Drobočnik, waar je links aanhoudt. Volg de weg verder via twee haarspeldbochten tot aan een kleine parkeerplaats, rechts van de weg (zie coördinaten!)

Tegenover dit parkeerplaatsje staat een klein paaltje langs de weg, waar de naam van de grot op vermeld wordt. Een smal en vrij steil paadje buigt meteen rechtsaf en slingert langs de helling omhoog. Het is deels overwoekerd, maar een beetje padvinder zal zijn weg toch vinden. Je komt vanzelfd bij de ingang van de grot uit.

beschrijving:
De Jama pod Smoganico is ontstaan op de grens van kalk- en een brecchia gesteente, wat je door de hele grot kunt zien. De oriëntatie is vrij gemakkelijk: je volgt steeds de hoofdgalerij en bekijkt tussendoor de zijgangetjes, die bijna allemaal doodlopen. Er stroomt een klein beekje door de grot, dat, al naar gelang het jaargetijde, meer of minder water voert. Toch heb je geen neopreen nodig, het water komt niet verder dan je enkels.

Je komt binnen in een vrij ruime ingangszaal, die je normaal doorwandelt, of je zoekt rechts naar een kleine meanderachtige gang, die een stukje verderop weer in de hoofdgalerij uitkomt. Verderop kom je bij een lange, lage zaal uit en daarna op een splitsing, waar je links aanhoudt. Rechtdoor gaat ook een gang, maar hier kom je straks door terug.

Je bevindt je nu in een meander met twee verdiepingen: als je naar boven kijkt zie je het hoger gelegen deel, waardoor je later de terugweg kiest. Je blijft echter in het lagere gedeelte, wandelt onderaan een ressaut voorbij (bewaren we voor later!) en maakt een haarspeldbocht. Rechtdoor start een lage, doodlopende gang, die zeker het bezoeken waard is. Volg je de hoofdmeander, zul je over wat rotsblokken moeten klimmen om verder te komen. De gang wordt lager en lager tot je op je buik richting het einde van deze galerij kruipt. Bijna aan het einde, aan de orografisch rechterkant van de lage meander, vindt je een schoorsteen met een mooie echo.

Vanaf het einde kruip je terug, wandel je door de meander (kijkt nog even in de kleine zijgangtjes), tot je weer bij het ressaut uitkomt (R3). Je klimt hier naar boven en komt in een ruimte met mooie, verweerde rotsformaties. Aan het eind van de gang kruip je door een lage passage en bereikt zo een zaaltje met wat afzettingen. Daarna gaat het terug naar het ressaut.

Je klimt het ressaut niet af, maar je klimt bovenlangs, aan de rechterkant, naar het hoger gelegen deel van de hoofdgalerij, tot je in een grote zaal vol rotsblokken komt. Hier ga je linksaf. Op het diepste punt van de zaal kun je twee kanten op: naar links ligt een gang met een aantal zijgangen, die weliswaar allemaal doodlopen, maar waar je toch aardig wat tijd kunt verbrengen voor je ze allemaal gezien hebt. Je vindt er bijzondere rotsformaties. Nadat je alle zijgangen bekeken hebt, keer je terug naar de grote zaal, waar je vervolgens op het laagste punt naar rechts gaat.

De galerij daalt en komt opnieuw op een splitsing uit: naar links ligt een doodlopende galerij, met zwaar verweerde rotsen. Helemaal aan het einde, links, een klein kruipgangetje, wat al snel doodloopt. Hou je rechts aan, dan daal je af naar de hoofdgalerij, waar je linksaf slaat om bij de uitgang te komen.

opmerkingen:
De Jama pod Smoganico is niet zo groot, maar vrij sportief: er zijn talloze lage kruipgangtjes, die je eigenlijk allemaal moet bekijken. Hoewel de grot voor een groot gedeelte uit (relatief) lage passages bestaat, kom je regelmatig bij (blinde) cheminées uit, die dan ineens 8-10m hoog zijn.

materiaal:
Voor een bezoek aan deze grot heb je geen technisch materiaal nodig. Misschien dat je een hulplijntje meeneemt om absolute beginners op het R3 en over de meander te zekeren. In dat geval heb je een touw van een meter of 12 nodig.