speleologie

Wank
(1780m)

wegwijzer
Vanaf de snelweg München - Garmisch-Partenkirchen volg je de Bundesstrasse naar Partenkirchen. Meteen als je Partenkirchen binnenrijdt, zie je de wegwijzers naar de Wankbahn, de kabelbaan die je naar de top van de Wank (1780m) brengt. Je parkeert je auto, koopt een kaartje en stapt in de gondel: de tocht begint eigenlijk vanaf de top van de Wank.

Een andere mogelijkheid: wij logeren regelmatig in Farchant, een klein dorpje voor Garmisch-Partenkirchen. Het is ook mogelijk om hier te starten.

routebeschrijving
Als je uit de kabelbaan stapt, kun je eerst even naar het hoogste punt van de berg wandelen, of iets drinken in het Wankhaus, of je wandelt meteen naar beneden. Je wandelt dan in oostenlijke richting (vanuit de kabelbaan naar rechts) en volgt aanvankelijk de bordjes naar de Gschwandtner Bauer. Als je naar het zuidwesten kijkt, heb je uitzicht op de Zugspitze, met zijn 2962m de hoogste berg van Duitsland, links daarvan de Jubiläumsgrat, die verder naar links eindigt bij de pyramide-top van de Alpspitze.

Je daalt de Wank aan de oostzijde af, tot je op een splitsing van twee wandelpaden komt (op ong. 1400m): rechtsaf gaat het verder naar beneden richting Gschwandtner Bauer, maar wij gaan linksaf en lopen richting Esterbergalm, via de Kaltwassergraben. Het laatste stukje voert het pad langs het gelijknamige riviertje en uiteindelijk kom je op de Esterbergalm uit. Tijd voor een pauze? De Esterbergalmhütte is bijna het hele jaar open, heeft echter op woensdag "Ruhetag", dan kun je er niet terecht.

Vanaf de Esterbergalm loop je in westenlijke richting over het brede bospad, dat aanvankelijk onverhard, later een stuk geasfalteerd is. Na een kilometer of twee daalt het pad steiler en steiler en uiteindelijk houdt het asfalt weer op. Nu even goed opletten, wat een paar honderd meter verderop moet je rechtsaf, een smal wandelpad in, dat je naar Farchant brengt. Het pad slingert door het bos en je verliest snel aan hoogte. Eenmaal in het dal komt het paadje uit op een breed pad, dat je oversteekt en als je door de bomen kijkt, zie je Farchant al liggen. Eenmaal op de Farchanter Alm (in de zomer het domein van koeien!) zie je aan je rechterhand het gelijknamige appartementencomplex met onderin een pizzarestaurant: Pizza di Nino. Hier is het goed toeven met uitzicht op de Zugspitze.

Na een tweede pauze volg je vanaf de Farchanter Alm de Philosophenweg, die midden op het weiland begint en naar het zuiden, richting Garmisch-Partenkirchen leidt. Het pad loopt door bossen en weiden, waar de koeien grazen en de wandelaars er tussendoor lopen. Een klein uurtje later kom je in Partenkirchen uit, bij een voormalig hotel/restaurant met de naam Schützenhof. Je loopt om het gebouw heen en steekt de asfaltweg over. Via een grindpad loop je terug naar de parkeerplaats van de Wankbahn. De tocht zit erop, nog een laatste kans om wat te drinken in de Wankstüberl.

opmerkingen
Deze wandeling is vooral interessant voor mensen die niet graag willen (of kunnen) stijgen. Je kunt met de kabelbaan naar boven en te voet naar beneden. Onderweg zijn er maar liefst drie hutten-restaurants om even van de dag te genieten. Let wel op de tijd: hoe meer je zit, hoe langer de tocht duurt.

materiaal
Je hebt voor deze tocht extra drinken nodig, vooral in het eerste deel van de afdaling kan het warm worden. Een lichte bergschoen is je ideale schoeisel en stokken zijn in de steilere stukken in de afdaling meer dan wenselijk.