onze kanalen:

merken:

Predjama - Velika Brda

wegwijzer:
Vanaf de snelweg A1 (Ljubljana - Koper), neem je de afslag Postojna. Onderaan de afrit rij je richting Postojna en vanaf hier volg de je wegwijzers naar de Burcht "Predjamski Grad", een burcht die in een rotswand gebouwd is. Je rijdt ongeveer 15 - 20 minuten tot aan de burcht en daar parkeer je op een van der parkeerplaatsen.

beschrijving:
De wandeling begint vanaf het kerkje in Predjama, dat voor de burcht ligt: Je volgt een klein stukje de wandelroute die naar "Strane" loopt. Een kleine 100m volg je het asfalt en slaat dan rechtsaf en daalt via een weiland af naar een volgende parkeerplaats, direct aan het beekje "Lokva". Wanneer de parkeerplaatsen bij de burcht vol zijn, kun je ook hier parkeren. Aan het andere einde van de parkeerplaats steek je de Lokva over en slaat dan meteen linksaf. Een breed bospad loopt parallel aan het riviertje naar het zuid-oosten.

Het pad draait scherp naar rechts en stijgt matig steil en met een grote bocht tot op een plateau. Je volgt steeds het meest logische pad en laat een aantal afslagen links en rechts liggen. Op het plateau wandel je niet langer in het bos, maar tussen weiden en al snel zie je het dorpje "Landol" liggen. Net voor het dorpje kom je op een splitsing, waar je rechtsaf gaat. Wie wil, kan het kleine kerkje van Landol (uit 1626)van dichtbij bekijken. Daarna het weggetje volgen en over de weide terug naar het brede onverharde pad, wat je nu naar links volgt.

Het pad eindigt bij een smalle asfaltweg, dat je naar rechts, richting "Šmihel pod Nanosom" volgt. Net voor het dorp wordt je opgewacht door een "draak". In Šmihel kom je op een kruising, waar je linksaf slaat. Het asfalt maakt plaats voor een onverhard pad en voert je langs het kerkje "Sv. Juri" dat ten zuiden van het dorpje ligt. Je passeert de kerk (tenzij je ook deze wilt bezichtigen) en volgt het brede pad verder. Op de volgende kruising ga je rechtdoor en passeert een klein kapelletje, links van de weg. Even verderop, loopt het pad parallel aan een riviertje. Nu moet je opletten: Net voor een bocht naar links, start een pad naar rechts (westen), ongeveer honderd meter voordat een brug over dit riviertje voert. Sta je op de brug, dan ben je dus te ver gelopen. Een stukje terug...

Het pad stijgt lichtjes door weilanden en maakt een ruime bocht naar links. Al snel zie je een grote hoeve liggen, waar je rechts voorbij loopt. Volg de toegangsweg naar de hoeve (rechtsaf, tot je in het dorpje "Velika Brda" uitkomt. Al bij de eerste huizen sla je scherp rechtsaf en volgt een brede weg naar het noorden, in de richting van "Strane". De weg verloopt tussen weilanden door naar het noord-westen en komt uit in Strane. Alle afslagen laat je voor wat ze zijn. Hoe dichter je bij het dorpje komt, hoe steiler de weg.

In Strane sla je op een t-splitsing rechtsaf en al snel sta je voor de kerk van dit dorp. In de schaduw van een grote boom kun je hier picknicken (vooral bij warm weer erg aangenaam). Na een kleine pauze vervolg je je weg (en vanaf hier de rood-witte markeringen) richting Predjama. Aanvankelijk via de asfaltweg, tot aan het huis met nummer 26 (loop je links voorbij), daarna op een onverhard pad. Vanaf hier heb je uitzicht op de dorpjes in de omgeving en op het pad dat je eerder deze dag gelopen hebt. Het pad daalt wat tot op een open plek in het bos, waar je linksaf slaat (wegwijzer naar Predjama). Je loopt het bos in en kruist een klein beekje. Aan de andere kant van het bos kom je op een onverhard pad, dat je voor de tweede keer vandaag in "Šmihel pod Nanosom" brengt.

Bij de eerste huizen van het dorp verandert het pad in een asfaltweg, die onderlangs de kerk loopt. Nu even opletten, want de wandelroute (en de markeringen) verlaten deze weg naar links, in de buurt van huis nummer 43. Je kruist een hoger gelegen weg en komt uit bij een picknickplaats (met bron) aan het begin van een onverhard pad. Vanaf dit punt volg je zowel de rood-witte markeringen van de wandelroute, als de mountainbikeroute met nummer 3. Via onverharde paden (let op de markeringen) loop je eerst naar het noorden, daarna naar het noord-oosten, tot je door de bomen de burcht van Predjama ziet liggen. Het pad daalt nu af tot aan de "Lokva", het riviertje wat je eerder deze dag overstak, waar je linksaf slaat en een breed pad richting "Predjamski Grad" volgt.

Je kruist een beek, slaat rechtsaf, kruist de Lokva en via een asfaltweggetje stijg je weer tot op de hoogte van de parkeerplaats bij het kerkje. Wie dorst heeft slaat echter linksaf en drinkt wat in het cafeetje, wie nog tijd en energie over heeft kan daarna een rondleiding door de burcht en eventueel door de grotten onder de burcht volgen.

opmerkingen:
Deze wandeling laat zich prima combineren met een rondleiding door de burcht "Predjamski Grad". Wie wat moediger is neemt ook de rondleiding door de grotten onder de burcht.

De tocht kun je ook combineren met een bezoek aan de Grotten van Postojna ("Postojnska Jame"), waar je langs komt als je terug naar de snelweg rijdt. Deze grotten zijn groter en veel mooier dan die van Predjama, maar ook veel drukker: in het hoogseizoen gaan honderden mensen tegelijk, met een treintje (!), de grot in. Buiten het seizoen veel aantrekkelijker.

materiaal:
Voor deze tocht heb je geen speciale uitrusting nodig.