home || contact || links

Italië 30 min picobello
streek / regio aantal routes / touwlengtes oriëntatie
Friuli 23 / 24 west
gemeente / dorp wandhoogte beste tijd
Tarvisio tot 28m april - oktober
parkeren soort gesteente materiaal
langs de verharde weg kalk helm!

verdeling moeilijkheidsgraden
8a - 8b+
8c ->

wegwijzer

Vanaf de snelweg Villach (A) - Udine (I) neem je de afslag Tarvisio. Onderaan de afslag sla je linksaf en op de volgende splitsing nogmaals linksaf. Je rijdt richting Laghi di Fusine, twee kleine meertjes in de buurt. Nét voor je een tunnel in rijdt, sla je rechtsaf en volgt de Rutto Piccolo. Deze weg volg je tot aan het einde, waar je op een splitsing linksaf slaat. Aanvankelijk een echte weg, maar gaandeweg wordt hij smaller: pas dus goed op voor tegenliggers, er is weinig ruimte. Je volgt deze weg zo'n drie kilometer, tot je in een haarspeldbocht naar links je auto kunt parkeren. Vanaf hier moet je tevoet verder.

Neem de onverharde weg en volg die tot je bij een droge rivierbedding komt (na ong. 20min). Die steek je schuin over en volgt het pad aan de andere zijde verder. Na nog eens 10 min kom je onderaan de rots. Nu een smal paadje omhoog volgen en je bent waar je wezen moet.

het gebied
Het Val Romana is een prachtig dal: bergen, bossen en een brede rivierbedding. En links in de helling een van twee klimgebiedjes: er is een Val Romana Bassa (onderste deel) en een Val Romana Alta, waar je routes tot 3 touwlengtes en een lengte van ruim 80m vindt. Je klimt op compacte kalk, maar omdat er overal bandjes en richeltjes zijn, komen er nogal wat steentjes naar beneden, tijdens het klimmen en het touw doorhalen. Een helm is daarom raadzaam. Het gebied is erg rustig: geen verkeer, weinig mensen (behalve in de weekenden) en een prachtig uitzicht over het dal. Tenminste, als je bij de eindhaak gekomen bent. De zekeraar staat meestal in de schaduw, maar in de route kan het aardig warm worden.

De routes zijn relatief eenvoudig, tot en met 6a. De meest linker route bestaat uit twee touwlengtes, 6a+ en 6c+. Verder zijn alle routes met een enkel touw (min. 60m) te klimmen. De behaking is, zoals bij de meeste gebiedjes in de buurt, bijzonder goed. Ook dit gebied is recentelijk gesaneerd. Nieuwe haken in overvloed en topkettingen, de laatste voorzien van (schroefkarabiners).

Val Romana Bassa is een relatief klein gebied, dat vooral voor gevorderde klimmers interessant is. De 5c's en 6a's voeren hier de boventoon. Voorklimmen kun je hier ook oefenen: de haken zitten meestal maar 1,5 meter uit elkaar.

opmerkingen
Er is een topo van het gebied rondom Tarvisio, met 8 klimgebiedjes, helaas alleen in het italiaans: Palestre Alpine nel Tarvisiano. Het is verkrijgbaar bij een kranten-/boekenwinkeltje in Tarvisio. Het is vooral interessant vanwege de overzichtkaartjes, waar je de gebiedjes kunt vinden. Bij de meeste gebieden staat het grote topo bord direct naast de rots.