12 foto's bij dit gebied

Slovenië 5 - 15 min over het algemeen zeer goed
streek / regio aantal routes / touwlengtes / sectoren oriëntatie
Slovenska Istria 192 / 192 / 15 zuid / zuidwest
gemeente / dorp wandhoogte beste tijd
Črni Kal 12 - 35m hele jaar door
parkeren soort gesteente materiaal
op het uitzichtspunt, boven de steengroeve kalk 70m touw, 12 setjes,

topo: Slovenija, Športnoplezalni vodnik (klimtopo), isbn 961602742-5, uitgeverij Sidarta

verdeling moeilijkheisgraden
8a ->
project

opmerkingen
Črni Kal is een mooi klimgebied, dichtbij de Middellandse Zee. Het kan er in de weekenden en op feestdagen behoorlijk druk zijn.

wegwijzer
Vanaf de snelweg Ljubljana - Koper (tolweg!) neem je de afslag Črni Kal. Onderaan de afslag volg je de bordjes richting Črni Kal en meteen als je het 'bebouwde kom' inrijdt, ga je linksaf. Via een slingerende weg (pas op voor voorbij razende motorrijders) kom je bij het dorpje zelf uit. Daar ga je rechtsaf een smal weggetje in en volgt het houten bordje 'Stena' (betekent 'rots'). Je rijdt om het kerkje heen en bij de laatste huisjes gaat het asfalt over in een slecht, onverhard pad. Al snel sta je voor een parkeerplaats (rechts van de weg) die meestal als eerste vol is. Rij je verder omhoog kom je op een uitzichtspunt met een grote parkeerplaats, vanwaar je de Middellandse Zee ziet liggen. Vanaf de onderste parkeerplaats volg je de brede, onverharde weg omhoog, vanaf boven ga je eerst een stuk naar beneden. Dan ga je resp. rechts- of linksaf, een smal paadje dat langs de helling omhoog loopt. Al snel sta je voor de eerste rotsen.

informatie
De rotsen van Črni Kal liggen dichtbij de Middellandse zee en zo'n beetje pal op het zuiden, wat inhoudt dat je hier het hele jaar door kunt klimmen. 's Zomers kan het er erg warm worden. Zo warm, dat klimmen haast onmogelijk wordt. Heel vroeg of heel laat klimmen is dan het devies.

De wanden van het gebied zijn licht neigend tot licht overhangend en de structuur van de rots dwingt tot redelijk technische bewegingen. Subtiliteit en balans zijn sleutelwoorden in de meeste routes. Dat houdt in dat beginners hier snel leren klimmen. Het grootste gedeelte van de routes zit in de categorie 'middelzwaar', maar ook de beginnende en vergevorde klimmer komt hier aan zijn trekken. De experts rijden liever een stukje richting kust, waar de gebieden Osp en Mišja Peč liggen. In Mišja Peč vind je meer dan 100 routes vanaf 7b tot 9a. Veel plezier...

Aangezien je lekker dicht bij de Middellandse Zee zit, is het lekker om daar na het klimmen even af te koelen: binnen 20 minuten lig je in het zilte nat! De klimmerscamping (Kamp Vovk) in de buurt is Osp, (4km verderop) en is het hele jaar open. In het zomerseizoen kun je natuurlijk ook voor een van de campings direct aan de kust gaan...