speleologie

onze sponsor

Ruisseau du Morbié

foto's van 09-06-2012
land lengte van de canyon aanloop
Frankrijk 1 km 30 min
regio hoogteverschil in de caynon
Savoie / Bauges 280 m 3 uur
gemeente hoogste waterval retour
St. Jean de la Porte 15 m 1 min
parkeren moeilijkheidsgraad totaal
In Reys en Combefolle (2 autos) v3-a2-II 3:30 uur
topo funfactor nooduitgang?
ja 1 - 2 - 3 - 4 - 5 meerdere

wegwijzer
Ten zuidoosten van de Bauges, loopt de provinciale weg N6. Je volgt die van Montmélian naar Albertville, maar al 8 kilometer na Montmélian verlaat je de weg en volgt de D201f naar St.-Jean-de-la-Porte. In dit dorpje aangekomen houdt je rechts aan St.-Pierre-d'Albigny, D201), maar al snel sla je linksaf en volgt een smal weggetje naar "les Reys". Je rijdt door dit gehucht en aan de andere kant parkeer je je auto in de buurt van de Morbié, net vóór een haarspeldbocht naar links: Lat: 45°33'40,0" / Lon: 6°07'40,7". Hier stap je later uit het riviertje: loop even naar het water om de exacte locatie te bekijken, zodat je straks niet te ver loopt.

Met de tweede auto rij je nu terug naar St.-Jean-de-la-Porte, maar in plaats van weer naar de N6 te rijden, volg je de D201 in zuidwestenlijke richting, naar Montmélian. Op ongeveer 1250m van de kruising met de D201f sla je rechtsaf (net na het Château St. Philippe) en volgt een smalle weg naar Montlambert. Zover kom je echter nicht, want in het gehucht Combefolle sla je in een haarspeldbocht rechtsaf en volgt dit weggetje tot bij een oude wasplaats. Hier parkeer je je auto: Lat: 45°33'43,9" / Lon: 6°06'58,3". Aangezien je hier direct in de buurt van een paar huizen bent, dien je je een beetje te gedragen en de rust te bewaren tijdens het omkleden en het voorbereiden van je tocht.

aanloop
Nu ga je tevoet verder en volg je het pad dat onderlangs de huizen loopt. Het pad steigt licht en loop tussen wat weilanden door, alvorens je in het bos verdwijnt. Je passeert een kleine (droge?) beekbedding, maar loopt verder. Nu zijn er twee mogelijkheden om in de Morbié te komen: zodra je het riviertje rechts onder je ziet, daal steil door het bos af en stapt in, óf je volgt het pad tot je op het punt komt waar de Morbié je pad kruist en stapt daar in. In het laatste geval moet je iets meer "blokkenspringen" voor je bij de eerste afdaling komt, maar het is de gemakkelijkste weg.

tocht
De Morbié is niet zo heel diep ingesneden in het landschap, maar biedt je redelijk wat afwisseling tijdens de tocht. Er wachten je meerdere (kleine) watervalletjes met aardige waterbassins, die helaas niet diep genoeg zijn om te springen. Verder moet/kun je een aantal keren afklimmen, om zo hindernissen te overwinnen. De beek voert 's zomers meestal weinig water, daarom is het aan te raden deze tocht in het voorjaar, of na regenval te maken. Pas dan wordt het hier interessant. Maar pas op: bij serieus hoogwater wordt het weer riskant, omdat een paar stukken best eng zijn. Het equiperen van de watervallen is meestal vrij eenvoudig. Heel bijzonder vonden wij deze tocht niet, maar gezien de hoge waterstanden in andere canyons en het goede weer, een goed alternatief.

terug
Na de laatste smalle passage volg je de rivierbedding in of langs het water, waar je kunt profiteren van de paadjes die de lokale vissers en je voorgangers al voor je gebaand hebben. Als je vooraf al bekeken hebt waar je uit moet stappen, is het vinden van je auto geen probleem.

opmerkingen
De topo van deze tocht vind je in: