speleologie

foto's van 23-02-2012
foto's van 28-06-2014
video van Tomi

land lengte van de canyon aanloop
Italië 1000m 35 min
regio hoogteverschil in de caynon
Friaul 185m 2,5 uur
gemeente hoogste waterval retour
Tolmezzo 40m 2 min
parkeren moeilijkheidsgraad totaal
bij de electriciteitscentrale ENEL v4, a2, III, middel ong. 3 uur
coördinaten parkeerplaats (UTM) topo nooduitgang?
x = 349.347 / y = 5143835 / z = 400m nvt onbekend

wegwijzer
In Tolmezzo rij je een stuk over de SS52B, richting het noorden. Na ongeveer twee kilometer voorbij de gevangenis, in de buurt van een bocht, sla je een zijweg in, die je direct bij de kleine electriciteitscentrale van de ENEL brengt. In de buurt van deze centrale parkeer je je auto.

Nadat je geparkeerd hebt loop je achter het gebouw naar het einde van de canyon en daar kun je meteen zien hoe de waterstand is.

aanloop
Achter de ENEL-centrale ligt een brug over de Frondizzon, die uitkomt bij een tunnel. In deze tunnel loopt een waterleiding, die de generatoren van water voorzien, zodat er electriciteit opgewekt kan worden. Je loopt door de tunnel omhoog (evt. zak- of koplampje meenemen!) en volgt daarna het pad verder. Je loopt langs een meertje en net voorbij dit meertje kom je uit bij een klein, houten brugje. Net voor dit brugje sla je linksaf en volgt de blauw/witte markeringen die vrij steil omhoog lopen. Je komt uit op een graat en daar houden ergens de markeringen op. Links onder je zie je de Rio Frondizzon, nu moet je nog de gemakkelijkste weg naar onder zoeken. Je landt in de rivierbedding, net voor de eerste abseiler.

tocht
Deze tocht is bij laagwater een beetje saai, maar bij hoogwater absoluut gevaarlijk. Daarom altijd even checken voor je omhoog struint. Als in het einde van de canyon water staat, maar amper stroomt (een deel van het water wordt afgeleid naar de centrale) dan kun je de tour met een gerust geweten ondernemen. stroomt het water, dan wordt de zaak twijfelachtig. Bij de eerste abseiler bevind je je meteen ook bij de eerste engte in de kloof. Ook hier: wanneer er veel water stroomt, omdraaien! Nu kan het nog.

De eerste abseil is meteen de langste (32m), vooraf gegaan door een kleine traverse naar de ketting (zelf een touw uithangen). Het abseilpunt bevindt zich direct boven de waterval. Na deze afdaling volgen een paar kortere abseils, die je deels kunt springen of glijden. Natuurlijk moet je even controleren of het water diep genoeg is. Overal zijn haken en kettingen aangebracht, zodat je ook kunt abseilen.

In het middengedeelte van de canyon kom je in een vrij donker gedeelte: een meander-achtig landschap dat hoog en smal is. Als de zon schijnt kun je hier meestal probleemloos doorheen, bij donker weer bereikt slechts weinig licht de bodem. De kloof houdt abrupt op, niet ver van de electriciteitscentrale. Binnen twee minuten ben je weer bij de auto.

terug
Je verlaat de kloof en volgt een smal spoor op de rechteroever van de Rio Frondizzon. Via de betonnen muur klim je helemaal rechts een stukje omhoog en dan bevind je je een kleine 60m van je auto.

opmerkingen
Deze canyon is bij hoogwater levensgevaarlijk! Deze kleine, maar leuke tocht bevat slechts 5 abseils, waarvan je een deel (meestal) kunt springen. Deze tocht kun je ook in de winter doen, zoals Tomi bewees...

Deze tour vind je ook op canyon.carto.net