speleologie

Rio Lavarie

foto's van 08.08.2012
video van 27-08-2016
land lengte van de canyon aanloop
Italië 500m 5-10 min
regio hoogteverschil in de caynon
Friuli 180m 2 uur
gemeente hoogste waterval retour
Venzone / Carnia 50m 5 min
parkeren moeilijkheidsgraad totaal
bij de uitstap en voorbij de brug bij de instap V4 a3 III 2,5 uur
topo funfactor nooduitgang?
Schluchten & Canyons (I. Neumann) 1 - 2 - 3 - 4 - 5 nee

wegwijzer
Vanaf de provinciale weg SS13 (Tarvisio - Udine) zoek je naar een parkeerplaats aan de zuidzijde (links) van de weg. Deze bevindt zich direct onder het einde van de route, al kun je de laatste waterval niet zien. Een ander markant herkenningspunt zijn de bruine borden langs de weg die de gemeentegrens tussen Moggio Udinese en Venzone aangeven. Kom je vanuit Tarvisio, mag je hier niet linksaf slaan. Je rijdt dus ongeveer 150m verder, en keert op een parkeerplaats aan de rechterkant van de weg, rijdt een stukje terug en parkeert een auto.

Met de tweede auto rij je opnieuw richting Udine en Venzone en meteen na de afslag richting Tolmezzo, volgt een tweede afslag bij Carnia. Hier ga je rechtsaf, neemt de volgende opnieuw rechts en volgt de weg, die twee scherpe bochten naar rechts maakt en onder de provinciale weg doorloopt. Op de volgende kruising ga je rechtdoor, in de richting van het gehucht Tugliezzo. De weg loopt omhoog in een aantal haarspeldbochten, alvorens hij het dorp bereikt. Na een handvol huisjes volgt opnieuw een haarspeldbocht en een paar honderd meter verderop passeer je een brug: onder je stroomt de Rio Lavarie. Net na de brug, aan de linkerkant van de weg, parkeer je je auto.

Te voet loop je een stukje terug, steek je opnieuw de brug over en zoek je rechts van je naar een wat vervallen pad, dat direct achter een slagboom begint. Volg dit pad en je komt vanzelf bij de Rio Lavarie, net voor de eerste abseiler.

tocht
De tour verloopt grotendeels door een smalle, diepe kloof, waar op sommige plekken maar weinig licht tot op de bodem komt. Foto's maken kan hier lastig zijn... De sleutelpassage is een punt, waar je twee watervallen achter elkaar moet afdalen, maar waar het touw terughalen lastig kan worden. Hier kun je ook links de eerste waterval voorbij gaan en net voorbij de tweede waterval (die 10m onder je ligt) naar een stand zoeken. Bij hoogwater zeker aan te bevelen! Vanaf dit punt kun je later je touw makkelijker doorhalen.

Een stukje verderop kom je op een punt waar een boom met drie stammen horizontaal in de kloof hangt: de "duiktoren". Pas op, want het niveau van het grind in het water verandert steeds! Eerst checken voor je springt. Op dit punt mondt ook de Rio Barbar in de Lavarie. Je kunt hier een stukje door de rivierbedding omhoog lopen, tot aan de eerste waterval. Dit is tevens het breedste punt in de route, want meteen hierna wordt de kloof weer smaller.

De Lavarie telt in totaal 9 abseilpunten, waarvan de laatste zeker de hoogste is. Deze daal je echter niet in een keer af: daarvoor moet je wel heel lange touwen meenemen en het doorhalen van je touw zou vrijwel onmogelijk worden. Je daalt een stukje af, totdat de rivier naar rechts buigt. Nu moet je naar een tussenstand gaan zoeken, er zijn er minstens drie! De eerste bevindt zich boven je, net onder een flinke rotspunt: vanaf deze ketting kun je de resterende 35m abseilen. Een stukje lager, eveneens aan de rechterkant van het water, vindt je twee gecementeerde haken, niet verbonden middels een ketting. Nog wat lager, op de linkeroever, juist op het punt waar het water echt de diepte instort, vind je een derde tussenstand, opnieuw met ketting. Deze laatste stand zit vrij hoog en een beetje om de hoek, zodat hij moeilijk te bereiken is. De keuze is aan jou.

Nadat je de touwen hebt geborgen, volg je de rivierbedding verder naar onderen, tot op de rechteroever een onverharde weg bereikt. Deze brengt je vanzelf terug bij de auto.

opmerkingen
De Rio Lavarie is een leuke, niet al te lange canyon, die ook met minder ervaren mensen te doen is. Let wel op bij naderend onweer of regen: de kloof is bijna over de gehele lengte vrij smal en het achterland bedraagt maar liefst 20 vierkante kilometer! Het water kan dus bijzonder snel stijgen.