home ||links

geen video
bij deze tocht

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Italië 6 - 7 uur 3 (uit 5)
streek / regio lengte aanloop
Friulische Alpen / Raccolana dal 800m 1,5 - 2 uur
gemeente / dorp hoogteverschil retour
Saletto 550m 4 - 4,5 uur
parkeren hoogste waterval / afdaling materiaal
bij de uitstap 45m 2 x 50m (+reservetouw)

topo:

wegwijzer
Vanaf de snelweg Tarvisio - Udine (A23/E55, tolweg) neem je de afslag Pontebba. Via de rijksweg (SS13) rij je verder naar Chiusaforte, waar je linksaf slaat bij Raccolana, richting Saletto en Tamaroz (SP76). In het dorpje Saletto ga je opnieuw linksaf, steekt het Torrente Raccolana, een klein riviertje over en volgt de weg naar boven, richting Chiout Cali. Na de eerste haarspeldbocht naar links ligt een kleine, onverharde weg, die naar de uitstap van de canyon leidt. Omdat de weg redelijk smal is en de onverharde weg bijna evenwijdig aan de asfaltweg terug loopt, rij je beter een stukje verder, draait daar om en neemt dan de onverharde weg. Volg de onverharde weg tot je onder de waterval staat, draai de auto nog eens om en parkeer hem. Tijd om om te kleden.

tocht
Vanaf de parkeerplaats loop je terug naar de verharde weg en volgt die een stukje rechtdoor. Bij een klein beekje start een gemarkeerd wandelpad, met nummer 641. Dat loopt weer terug in oostelijke richting en stijgt even vrij steil. Volg dit pad omhoog, soms wat steiler, soms wat vlakker. Na een poosje steek je de Rio Pliz over, nét boven de hoogste waterval, die je straks moet afdalen. Het pad gaat verder, maakt een grote boog naar links en slingert verder omhoog. Je komt na een poos op open terrein, dichtbij een hut. Zoek hier even naar het juiste pad, dat door het veld omhoog loopt. Je verdwijnt opnieuw in het bos en even later kruist de 641 met de 621, een andere wandelroute. Nu sla je linksaf en je merkt dat het pad langzaam maar zeker daalt. Dan hoor je de rivier en even later komt die in zicht. Daar waar het pad de rivier nogmaals kruist, stap je in.

Vanaf hier start de afdaling, met maar liefst 20 abseils, waarvan er een paar over (bijna) de volle lengte van je touw gaan. Het terrein is over het algemeen vrij open en de afdalingen verlopen voornamelijk over mooie, glad gesleten platen. Het afbreken van de tour is hier echter onmogelijk. Pas na de 14e waterval kom je op het punt waar je vanochtend over een klein bruggetje de Rio Pliz overgestoken bent. Dit is de enige mogelijkheid om uit de kloof te komen, voor je weer bij de auto bent.

Net na het bruggetje sta je bovenaan de hoogste waterval: 70m. Je daalt eerst een 25m af, tot op een brede band, waar je een nieuw ankerpunt vindt. Er is voldoende plaats om er met een aantal mensen te staan. Het touw wordt doorgehaald en opnieuw uitgehangen. Nu moet je de volle ruk (45m) abseilen, langs een mooie sluierwaterval. Het laatste stuk moet je er doorheen. Nog een paar abseils en je ziet de auto staan. Onderaan de laatste grote waterval heb je de mogelijkheid om rechts uit de kloof te klimmen en bij je auto te komen. Je kunt ook het laatste, kleine watervalletje abseilen, onder de brug door wandelen en aan de andere kant weer omhoog lopen.

Verder afdalen, tot aan de Torrente Raccolana schijnt niet interessant te zijn, je vindt geen haken meer.

opmerkingen
De tocht door de Rio Pliz is een mooie tocht, waarbij je redelijk veel uitzicht hebt. Omdat de kloof van noord naar zuid loopt, heb je constant de de zon in het gezicht. Hoewel je hier en daar door de watervallen abseilt, heb je relatief weinig watercontact en vanwege het open terrein kun je bijna overal opwarmen in de zon. Zeker voor mensen die het snel koud hebben daarom een interessante tour. Opvallend in deze tour: je kunt nergens springen...