home ||links

Friuli 4.000m 2 uur
gemeente / dorp hoogteverschil retour
Chiusaforte / Roveredo 900m 15 minuten
parkeren hoogste waterval / afdaling materiaal
in het dorp, bij de speelplaats 33m normale uitrusting

topo: Schluchten / Canyon, Ingo Neumann (isbn 3-901533-11-7, 2004), óf
Gole e Canyon Vol.2 (Maurizio Biondi, Francesco Cacae, Roberto Schenone, isbn:88-900260-1-4)

wegwijzer
Vanaf de snelweg Tarvisio - Udine neem je de afslag Pontebba en volgt de rijksweg richting Udine. Je komt vanzelf door het dorp Chiusaforte. Net na het dorp sla je rechtsaf richting Roveredo. Na wat bochtjes kom je over een bruggetje over de Rio Simon, hier kom je straks uit. Nog een paar honderd meter verder sta je in Roveredo, waar je op een pleintje aan de linkerkant van de weg parkeert, bij wat containers en een speeltuintje. Parkeer je auto liever niet bij het brugje, daar wordt nogal eens ingebroken!

tocht
Vanaf de parkeerplaats volg je een klein stukje de verharde weg naar links, tot je rechtsaf een onverharde weg naar rechts vindt. Die loopt vrij steil naar boven. Op de eerstvolgende splitsing hou je rechts aan en klimt verder. Je komt uit in een weiland met een huisje, steekt dat weiland naar links over en volgt het pad verder. Een stuk verder in het bos kom je bij een paar ruïnes uit en daarna wordt het pad wat minder steil. Je loopt nu op de wandelroute 424. Als je ongeveer 75 minuten onderweg bent, kom je bij een watergoot (rechts van je) die naar de eerste instap van de canyon leidt. Ga je 'rechtdoor' (blijf op de wandelroute), dan kom je zo'n 45 minuten later bij de 'echte' instap. Je passeert dan nog twee duidelijke zijrivieren. Als je daarna, rechts onder, de rivier ziet en hoort, daal je een kleine 100m af naar de instap van de canyon.

De tocht door de canyon is afwisselend: de kloof begint relatief breed, het middengedeelte is juist erg smal, en aan het eind loop je lekker in het zonnetje. Je moet aardig wat lopen, maar de abseils en sprongen maken dat helemaal goed. Het water is bijzonder helder en niet zo koud als sommige andere canyons. De haken zijn (bijna) allemaal dubbel uitgevoerd en met kettingen verbonden. Wij maakten de tocht met z'n drieën, allen ervaren canyonists en bergsporters en dat maakte ons snel: wij deden de afdaling vanaf de bovenste instap in 4,5 uur.

opmerkingen
Een fijne canyon, waar je veel zon zult zien (noord-zuid geöriënteerd). Een paar serieuze afdalingen, maar vooral in het onderste gedeelte kun je vaak springen, in plaats van abseilen.

Het boekje van Ingo Neumann geeft alleen de tocht vanaf de eerste instap weer. Het bovenste gedeelte wordt niet eens genoemd!