speleologie

onze sponsor

Val Scinauz

foto's van 21-09-2012
land lengte van de canyon aanloop
Italië 900 m 1 uur
regio hoogteverschil in de caynon
Friuli 300 m 2,5 uur
gemeente hoogste waterval retour
Pontebba / San Leopoldo 40 m 20 min
parkeren moeilijkheidsgraad totaal
onder de snelweg, langs de Fella v4 a2 II 4 uur
topo funfactor nooduitgang?
  1 - 2 - 3 - 4 - 5 nee

wegwijzer
Als je vanaf Tarvisio richting Pontebba rijdt (via de SS13, de provinciale weg), neem je de afslag San Leopoldo. In het dorp steek je de Fella over en slaat vervolgens rechtsaf. Deze weg eindigt op een kiezelstrand langs de rivier, onder het snelwegviaduct. Hier parkeer je je auto.

Je loopt een klein stukje omhoog en bereikt al snel een fietspad, dat je in oostenlijke richting volgt. Meteen na de kloof zoek je je weg omhoog, over de zware netten tegen steenslag. De orientatie is niet makkelijk, maar je volgt wat vage sporen en paadjes naar het oosten, alvorens het pad naar links en omhoog draait. Later draait het pad opnieuw naar links en komt aan de rand van de canyon uit, bij een smalle graat, die je oversteekt. Aan de andere kant van deze korte graat volg je het pad naar links. Het pad daalt en leidt je direkt naar de rivierbedding. Je volgt de bedding naar beneden (natuurlijk) en na een minuut of vijf sta je bovenaan de eerste (en langste) waterval.

tocht
Het eerste deel van deze route bevat in totaal vier abseilpunten, beginnend met een 40m hoge waterval. Even verderop stuit je op twee kleine watervalletjes, die kunt afklimmen. Bij hoogwater bestaat de mogelijkheid om op de linkeroever via een rotsband bij een abseilhaak te komen. Je landt dan direkt achter de tweede hinderis. De volgende waterval is een relatief korte (C12m), meteen gevolgd door een langere (C38). Als je boven deze laatste waterval staat kijk je in een tweede kloof, die een stuk droger is. Net onder dit punt komen de twee rivieren samen.

Vanaf dit punt volgen beide waterlopen dezelfde weg naar de Fella: er volgt een waterval, die je ofwel direkt abseilt, ofwel via een main-courante op de rechteroever kunt omzeilen (bij hoogwater?). Nog eens drie watervallen later kom je op het punt waar het materiaal voorgoed in de rugzak verdwijnt en je te voet naar de uitgang "wandelt". Na een minuut of twintig sta je weer bij de auto.

opmerkingen
Het vinden van de weg omhoog is zeker hetmoeilijkste deel van de tocht, omdat de stijgsporen vaag of zelfs niet te vinden zijn. In geval van nood klim je in het open veld omhoog (oude lifttraject) en je komt vanzelf bij het kleine graatje uit.

De canyon zelf is pas in 2012 ingeboord, wij vormden (waarschijnlijke) de derde groep die hier was. Een en ander betekent dat er nog veel losse stenen in de wand hangen, die bij het minste of geringste naar beneden vallen. Goed opletten dus!!