speleologie

video van 22.082009
foto's van 25.06.2011
video van 25.06.2011
land lengte van de canyon aanloop
Oostenrijk 400m 45 min
regio hoogteverschil in de caynon
Kärnten / Ossiachersee 180m 1,5 uur
gemeente hoogste waterval retour
Sattendorf 35m 5 min
parkeren moeilijkheidsgraad totaal
Volksschule V4 a2 II 2,5 uur
topo funfactor nooduitgang?
nvt 1 - 2 - 3 - 4 - 5 na elke waterval

wegwijzer
Vanaf de A10 (Salzburg - Villach) neem je de afslag Villach - Ossiacher See. Onderaan de afslag richting Ossiacher See en de weg volgen. Het eerste dorp waar je doorheen rijdt is Annenheim, het tweede is Sattendorf. Daar ga je tegenover het toeristenbureau linksaf, de Dorfstrasse in. Na 250m parkeer je aan de linkerkant van de weg, bij de Volkschule.

tocht
Nadat je omgekleed bent loop je een stukje verder omhoog. Net vóór de Finsterbach sla je linksaf en volgt de bordjes "zu den Wasserfällen". Eerst een stukje asfalt en dan gaat de weg over in een onverhard pad. Al snel sta je bij de eerste van drie watervallen. Maar net daarvoor ga je linksaf en volgt een pad dat je naar de tweede en de derde waterval brengt. De afslag naar de tweede waterval laat je rechts liggen en op de splitsing naar de derde ga je rechtdoor het bos in. Dit is niet echt een pad, maar via een steile goot kom je op een pad uit, dat je verder omhoog volgt. Na een poosje zie je links van het pad een betonnen dammetje van een andere beek, en nu sla je rechtsaf, een smal paadje in. Dit volg je tot je bij de beek uitkomt. Je staat nu net boven de bovenste waterval. Geniet van het uitzicht op de Ossiacher See en de Mittagskogel...

Elke afdaling is voorzien van goede haken en kettingen, dus wat betreft de veiligheid zit het wel goed. De eerste afdaling is tevens de langste. De ketting zit links van de spuit en het eerste gedeelte daal je langs het water af. Wat lager kom je in de sproeinevel terecht. Na de afdaling verlaat je de Finsterbach en volgt het pad op de rechteroever. Je steekt twee bruggetjes over en op het punt waar een staalkabel links van het pad begint, ga je weer naar het water toe. Een kleine afdaling (zekerlijntje is handig) en je staat bij de tweede abseil.

De ketting bevindt zich ook hier links van de beek, een beetje verstopt tussen gras en takken. Ook hier daal je eigenlijk langs de eigenlijke waterval af. Nu blijf je in de beek (onder een sluisje doorglijden) en net vóór de laatste waterval moet je een korte goot afdalen (één haak, rechts in de wand). Eenmaal bij de laatste afdaling zoek je naar de ketting: rechts boven de waterval. Deze keer daal je in de spuit af. Nog een kleine vijf minuten wandelen en je bent weer bij de auto.

opmerkingen
Een korte, maar aardige tocht die je vanuit thuis kunt starten (tenminste, als je, net als wij, in Sattendorf woont). De reden waarom tussen de eerste en tweede afdaling de waterloop niet gevolgd wordt? De vele boomstammen in de beek, slecht voor de enkels!

Voor mensen die zelf niet durven maar graag kijken: je kunt via een toeristenpad onderaan de watervallen komen en kijken (fotograferen en/of filmen) hoe de groep naar beneden komt.