home ||links

geen video
bij deze tocht

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Oostenrijk 3 uur 4 (uit 5)
streek / regio lengte aanloop
Drautal 1.100 m 45 min
gemeente / dorp hoogteverschil retour
Lavant 240 m 5 min
parkeren hoogste waterval / afdaling materiaal
parkeerplaats in het bos 65 m (in drie stappen) 2x 40m + noodtouw

topo: Schluchten / Canyon, Ingo Neumann (isbn 3-901533-11-7, 2004) of vind de top op internet

wegwijzer
Vanf de Tauern Autobahn (A10) neem je de afslag Lienz en volgt de weg door het Drautal richting Lienz. Zo'n 9 km voorbij Oberdrauburg sla je linksaf, op deze afslag wordt de (laatste) waterval van de Frauenbach aangegeven. Volg deze weg en hou op de eerste splitsing rechts aan, op de volgende kruising sla je linksaf, een onverharde weg op. Na een paar honderd meter sta je op de parkeerplaats.

Nu gaat je te voet verder en volgt de onverharde weg verder. Na vijf minuten kom je bij het generatorhuisje van een kleine waterkrachtcentrale en daar kun je snel even in de Frauenbach kijken hoeveel water er staat. Daarna loopt het pad langzaam aan omhoog (richting Lavanter Alm) en nu ga je haarspeldbochten tellen. Voor je bij de eerste bent duurt even, de tweede ook, nummer drie en vier volgen elkaar snel op. Net voor de vierde kom je direct bij de rivier uit en daar zoek je naar een paadje dat naar het water leidt. Je bevindt je nu op het beginpunt van de tour.

tocht
Helemaal in het begin is de kloof vrij open, maar al snel trekken de wanden samen. In totaal wachten je 24 abseils, die bijna allemaal een kleine plaquette dragen met het nummer. Je weet dus altijd hoever je bent. Er zijn eventuele nooduitgangen bij de 10e en de 16e waterval. De afzekering is over het algemeen goed, meestal 1 of 2 gelijmde ankers. In de Frauenbach worden regelmatig georganiseerde tochten geleid, dus het kan voorkomen dat je in het hoogseizoen op beginnersgroepen stuit.

De meeste watervalletjes zijn niet zo heel hoog en een aantal kun je springen. Controleer wel vooraf of het water onderaan diep genoeg is. Per jaar (of zelfs per seizoen) kan dat hier veranderen. Ook de waterstand kan per week variëren: de Frauenbach voert het water af van een flink achterland.

De hoogste waterval ligt helemaal op het einde: 65m in drie etappes (10m, 30m, 25m). Je hoeft deze laatste waterval niet af te dalen, links aan de top kun je de kloof uitklimmen en naar beneden wandelen.

opmerkingen
Tijdens en direct na onweer is de kloof levensgevaarlijk: het water stijgt in korte tijd tot gevaarlijke hoogte!

Nog een pikant detail: de kloof ligt in een militair oefengebied (schietterrein), dus als je deze tocht door de week (maandag t/m vrijdag, van 8.00 tot 15.00u) wilt maken, neem je vooraf contact op met de dienstdoende commandant (+43 / 4852 - 68076).