home ||links

Karintië / Maltatal ong. 1 km 2,5 - 3 uur
gemeente / dorp hoogteverschil retour
Malta 130 m 3 min
parkeren hoogste waterval / afdaling tijdsduur totaal
parkeerplaats Gössgraben 25 m (touw: 2x35m + noodtouw) ong. 3 uur

topo: Schluchten / Canyon, Ingo Neumann (isbn 3-901533-11-7, 2004)

wegwijzer
Vanaf de snelweg A10 (Salzburg - Villach) neem je de afslag Gmünd. Onderaan de afrit volg je de borden naar het Maltatal. Je rijdt dit mooie dal in en na het dorpje Malta zie je aan je rechterhand een enorme waterval: de Fallbach. Nog een paar meter verder sla je linksaf, richting Gössgraben (dit wordt aangegeven). Je volgt de weg een stukje, tot je over een bruggetje komt, dat over de Gössgraben leidt. Je slaat opnieuw linksaf en parkeert op de parkeerplaats.

Volg het pad langs het riviertje en geniet af en toe van de watervallen, vanaf de vele platforms en uitkijkposten langs de beek. Je volgt het pad omhoog en steekt een klein bruggetje over. Daarna volgt een grotere brug, net onder een huisje bij de stuwdam. Hier zoek je je weg naar het water.

tocht
Aangezien de Gössgraben ook voor commerciele tochten gebruikt wordt, zijn de haken talrijk en zeer bruikbaar. Vaak kun je zowel aan de linker- als aan de rechterkant van de watervallen afdalen. Het is soms even zoeken, maar er zitten echt haken genoeg. Of je links of rechts afdaalt, is vaak afhankelijk van de waterstand.

De watervallen volgen elkaar in rap tempo op, tussendoor moet je af en toe een stukje lopen en een enkele keer zwemmen. Het water in deze canyon is niet bijzonder warm, dus een 5mm neopreen is wel het minimale dat je mee moet nemen. Sommige watervallen zijn niet loodrecht, maar lopen onder een hoek weg. Dus hoewel de hoogste waterval (absoluut) 25 meter hoog is, moet je minimaal 2 touwen meenemen van 35 meter. Bij beide lange watervallen kun je evt. ombouwen, ergens in het midden. In beide gevallen zijn de tussenstanden niet makkelijk te vinden. Bij de laatste waterval moet je zelfs de waterloop oversteken om bij de tussenstand (die zich op een band bevindt) te komen.

Na de laatste waterval klim je het water uit, en via de wandelweg ben je in een paar minuten bij de auto. In het laatste gedeelte heb je steeds weer uitzicht op de Fallbach, de hoge waterval aan de andere kant van het Maltatal.

opmerkingen
Het moeilijkste aan deze canyon is zeker het debiet: dit varieert van de ene dag op de andere. In het vroege voorjaar (als de sneeuw smelt) is het zeker een avontuur hier binnen te gaan. Maar ook in drogere periodes is het waterniveau niet altijd gelijk. Ook moet je er rekening mee houden dat boven de instap een stuw is, die zo af en toe open gaat.

Aangezien je maar een halve dag hoeft uit te trekken voor de Gössgraben, kun je deze perfect combineren met bijvoorbeeld de Fallbach klettersteig (5 minuten verderop), die ook maar een paar uur in beslag neemt!