speleologie

foto's van 12-08-2012
video van 12-08-2012
foto's van 01.07.2015
land lengte van de canyon aanloop
Oostenrijk 500m 45 min (of via de klettersteig, 2 uur)
regio hoogteverschil in de caynon
Lesachtal 200 m 2 uur
gemeente hoogste waterval retour
Klebas 30 m 10 min
parkeren moeilijkheidsgraad totaal
bij het Erlebnispark Millnatzenklamm v3 a2 II 3 of 4 uur
topo funfactor nooduitgang?
geen 1 - 2 - 3 - 4 - 5 nee

wegwijzer
Als je vanaf in het Lesachtal rijdt, zoek je naar het dorpje Klebas. Daar ga je, precies bij Gasthaus Stöffler, in noordelijke richting, vanaf hier wordt de klettersteig Millnatzenklamm al aangegeven. Dit is uiteraard dezelfde kloof als de canyontour. Je rijdt het gehucht weer uit en volgt de bochtige weg bergop. Je passeert een volgend gehucht (Tscheltsch) en vervolgt je weg tot aan de huizen van Ladstatt. Al lijkt de weg hier op te houden, je rijdt onder een boerderij door en volgt de weg, die vanaf hier onverhard is. Dit bospad eindigt bij een houten hek, waarachter je kunt parkeren. Vergeet niet het hek achter je dicht te doen! Je bevindt je bij een watermolen/houtzagerij (geopend voor publiek) en een grote speeltuin voor de kids.

Te voet volg je eerst de wandelroute richting klettersteig. Als je te voet omhoog gaat, volg je het pad verder omhoog, waar normaal de klettersteigers naar beneden komen. Op dit pad sla je twee keer rechtsaf en uiteindelijk kom je bij de instap van de canyon. Vanaf hier gaat het alleen nog maar bergafwaarts...

Deze tocht biedt je echter een andere mogelijkheid: de klettersteig loopt door de kloof omhoog en blijft steeds bij het water. Je kunt dus de klettersteig omhoog klimmen, boven omkleden en de canyon weer naar beneden volgen. Neem wel een klettersteigset mee, normale leeflijntjes zijn niet geschikt om een via ferrata in te stappen!

tocht
Je start met een 17m hoge waterval, de eerste van in totaal elf watervallen, die je, op een paar na, allemaal moet abseilen. Mogelijkheden om te springen zijn er niet, daarvoor zijn de poelen te ondiep. Bij een paar kleinere afstapjes kun je echter wel glijden of afklimmen. Na het eerste deel van de tocht volgt een vrij lange wandeling in het water, of op het paadje dat speciaal voor de klettersteig is aangelegd (rechter oever). Maar er volgen nog een aantal watervallen, dus niet getreurd. De hoogste waterval meet 30 meter en biedt uitzicht op het eindpunt van de tocht. Maar er volgen nog zeven hindernissen...

De tour duurt op zich niet zo lang, maar is zeker zeer lonend. Daar de kloof van noord naar zuid verloopt, en niet bijzonder eng is, heb je (als het weer meewerkt) de hele tijd zon in de kloof. Over het algemeen voert de rivier ook niet veel water en aangezien er geen diepe bekkens zijn, kan het er redelijk warm worden. Even onder een waterval afkoelen helpt dan.

Na de laatste waterval volg je de beek nog een goede 100 meter, dan stap je op de rechter oever uit en zo bereik je het bospad, dat je uiteindelijk naar het uitgangspunt bij de speeltuin en je auto brengt.

opmerkingen
Zoals je zult raden, zijn wij via de klettersteig omhoog en via het water naar beneden gekomen. In totaal ben je dan een uurtje of vijf onder weg, inclusief een pauze en foto's maken. De klettersteig wordt echter in de winter afgebroken en is zodoende (afhankelijk van de sneeuw in de voorgaande winter) van mei tot oktober toegankelijk. Bij hoogwater (tijdens en na slechtweerperiodes) stijgt het water aanzienlijk en voert dan veel zand, grind, rotsblokken en zelfs bomen met zich mee. Het is dus verstandig bij de watermolen te kijken hoe het water staat.

Als je deze tocht eens wilt maken en je hebt niet de ervaring of het materiaal, neem dan contact op met Go-Vertical. Dit buitensportbedrijf helpt je graag verder, al moet je wel betalen.