home || links

Kärnten / Gailtal 250 m 2,5 uur
gemeente / dorp hoogteverschil retour
Kötschach-Mauthen 210 m 1 uur
parkeren hoogste waterval / afdaling tijdsduur totaal
Naturbad Mauthen 35 m 4,5 uur

topo: Schluchten / Canyon, Ingo Neumann (isbn 3-901533-11-7, 2004)

wegwijzer
Eenmaal in het Gailtal volg je de Bundesstrasse 111 naar het westen, en je komt vanzelf in Kötschach-Mauthen uit. Op de splitsing sla je linksaf en een stuk verderop ga je niet rechtsaf richting Plöckenpass (de logische voorrangsweg op) maar ga je rechtdoor, verder het dorp in. Na zo'n 50 meter sla je linksaf en dan neem je de volgende linksaf. Volg deze weg tot aan het Naturbad, waar je de auto parkeert.

Te voet ga je verder: je steekt het bruggetje achter het zwembad over (en daarmee de Valentinbach) en slaat rechtsaf. Je volgt dit brede bospad ongeveer 100 meter en slaat dan linksaf, en volgt een smal wandelpad naar onder andere de Römerweg en de Polinik. Even later kom je weer op het brede bospad uit, waar je linksaf slaat, en langzaam verder hoogte wint. Het pad maakt een paar scherpe bochten en bij de volgende splitsing hou je rechts aan. Na in totaal een uurtje lopen, kom je bij een brede goot, net voor een slagboom. Hier is de instap van de Steinerne Rinne.

tocht
Je kunt op twee manieren de kloof in: of je gebruikt de slagboom als anker om ab te seilen, of je zoekt naar een haak in het kleine rotswandje langs het pad, aan de andere kant van de kloof. In ieder geval begint de pret hier. De eerste 'echte' afdaling loopt via een goot, door een schuine watergeul. Na deze eerste afdaling stoot je op een zone met veel hout en keien. Hier moet je een beetje acrobatisch te werk gaan om verder te komen.

In de tweede helft van de tocht, wordt de hoeveelheid hout en keien minder en bevind je je in het mooiste deel van de canyon: mooie, uitgewassen watervallen en geulen. Het abseilen langs deze watervallen is heerlijk. Na de grote waterval (35 meter) volgt nog een abseil over twee kleinere watervallen en dan sta je in de Valentinklamm.

Vanaf hier heb je twee mogelijkheden om verder te gaan: stroomafwaarts ligt de gemakkelijke en kortere weg, waar je geen extra materiaal nodig hebt. Vroeger kwam je op de weg naar buiten nog een kleine waterval tegen, maar die is sinds 2009 verdwenen. Het hoge water heeft in dat voorjaar de rotsblokken onder deze waterval weggespoeld en nu kun je door een diep bekken zwemmen. Een stuk verderop, op het punt waar de wandeltoeristen komen, vind je de restanten van een brug in de rivier, die in dezelfde tijd weggespoeld is.

Stroomopwaarts loopt een klettersteig, de Klabautersteig. Hier is een klettersteigset noodzakelijk! Je doet er vanaf hier ongeveer 2 uur over om deze af te maken, en ongeveer anderhalf uur om via de Römerweg terug bij je auto te komen. Ik zou je aanraden om beide toeren apart te maken. Heb je twee dagen lol en je hoeft de klettersteig niet in je neopreen te doen.

opmerkingen
Als je met twee auto's bent, kun je een auto bij het Naturbad in Mauthen zetten, en met de tweede de Plöckenstrasse omhoog rijden, tot een stuk voorbij de Ederwirt. Daar is een parkeerplaats, waar je dan je auto parkeert en naar de wandelweg (Römerweg) zoekt. Die daalt af naar de Valentinbach, gaat aan de andere kant een stukje steil omhoog en komt op de Römerweg uit. Sla linksaf en daal via dit brede pad tot aan de eerder genoemde kloof en slagboom. Qua tijd win je niets, het enige voordeel is, dat je minder lang (maar wel steiler) omhoog loopt.

De Steinerne Rinne is een canyon waar af en toe tochten worden georganiseerd worden door een buitensportbedrijf in Kötschach-Mauthen, wat als voordeel heeft dat de afzekering meer dan goed is, maar als nadeel heeft dat je een andere groep tegen kunt komen.