home || links

Gailtal 1500 m 3 uur
gemeente / dorp hoogteverschil retour
Vorderberg 160 m 10 min
parkeren hoogste waterval / afdaling tijdsduur totaal
aan de ingang van de klamm 20 m 4 uur

topo:
binnenkort op carto.net
wegwijzer

Vanaf Villach neem je de A2, richting Italiaanse grens. Je neemt de afslag richting Hermagor en volgt de weg tot aan Feistritz an der Gail. In het dorp ga je rechtsaf naar Vorderberg en als je daar aan bent gekomen, ga je linksaf en volgt de weg langs het kerkje Maria Graben. Rechts van deze weg, net voor de ingang van de Vorderbergklamm, vind je een parkeerplaats. Vanaf hier ga je te voet verder.

Vanaf de parkeerplaats volg je de asfaltweg, die over de rivier loopt. Eerst loopt de weg naar het noord-oostenen, om daarna naar zuid-oost te draaien. Je neemt de eerste afslag naar rechts en daarna een tweede naar rechts. Deze weg eindigt in de rivierbedding. Hier stap je in.

tocht

De eerste afdaling bevindt zich aan de rechterkant van een grote muur, die de vele keien moet tegen houden, zodat die niet in de kloof komen. Is het landschap vóór de muur breed en open, meteen na de eerste afdaling bevindt je je in een smalle, donkere kloof. De afdalingen volgen elkaar snel op en bestaan uit abseils, een enkele toboggan en wat klimpassages. Echt moeilijk wordt het nooit, maar de waterstanden kunnen de voortgang aardig moeizaam maken. Ook in periodes waarin er al langer geen regen is gevallen, kan het water je toch parten spelen.

Na een klein half uur sta je voor de eerste flinke waterval, die je via de linkerkant afdaalt. Rechts is ook een ketting, maar dan kom je midden in de waterval uit. Het water spuit hier een aardig eind uit de wand, wat de afdaling alleen maar spectaculairder maakt. De rivier maakt een scherpe bocht naar rechts en het wordt weer wat rustiger.

Onderweg kom je ook bij een bijzonder smalle goot, die naar links en naar rechts kronkelt en uiteindelijk bij een kleine afdaling uitkomt. De enige haak die je hier ziet is niet erg betrouwbaar, maar bovenop de rots bevindt zich een ketting. Beter is om voor deze goot aan de rechterkant op de rots te klimmen en zo bij de ketting te komen.

Bijna aan het eind van de route stuit je op een wat vreemde afdaling: het water stroomt in een grote "S-bocht" door de kloof en brengt je bij een ketting, die je vooraf niet ziet. Het enige wat je ziet is een van de vele nummerplaatjes, met daarop het nummer van de volgende waterval. De ketting zit links, om het hoekje.

De laatste waterval is zonder meer de meest opwindende van allemaal: je daalt een stukje af, landt op een plateau en gaat dan vol in de spuit verder. Je komt achter de waterval uit. Heerlijk! Je volgt de rivier en binnen 10 minuten sta je weer bij de auto.

opmerkingen

De waterstanden in deze kloof lijken zich niet veel van de neerslag aan te trekken. Zelfs in droge periodes kan het water voor verrassingen zorgen. Het achterland wat in de Vorderbergklamm afwatert, bedraagt zo'n 22 vierkante kilometer. Bij slecht weer is het dus beter deze canyon te mijden.

De kloof is officieel in beheer bij Fit & Fun, het is misschien verstandig om vooraf even contact met hen op te nemen. Als zij met groepen in de Vorderbergklamm onderweg zijn, is dat voor hen en voor jou hinderlijk.