home || links

Julische Alpen / Koritnica-dal 750m 1 uur
gemeente / dorp hoogteverschil retour
Log Pod Mangrtom 175m 5 min
parkeren hoogste waterval / afdaling materiaal
in het dorp 50m 2 x 50m + noodtouw, paar lange schlinges

topo: Schluchten / Canyon, Ingo Neumann (isbn 3-901533-11-7, 2004) of Canyons Slovènes, F. Jourdan en J.F. Fiorina (isbn: 2-95-20630-0-1, 2002)

wegwijzer
Wanneer je van Bovec door het Koritnica-dal richting Passo di Predel rijdt, kom je door het dorp Log Pod Mangartom. In het dorp, net vóór een klein restaurantje aan je rechterhand, sla je rechtsaf en daalt af tot je op een open vlakte komt langs de Koritnica. Vanaf hier ga je tevoet verder. Je steekt het water over en zoekt naar een pad dat naar de Slap Parabole leidt. Kun je alvast een blik op de hoogste waterval uit deze tocht werpen. Het pad loopt verder omhoog en komt uiteindelijk bij een 120m hoge waterval uit. Daar begint je tocht. Je kunt ook wat eerder afdalen naar de rivier, je mist dan de eerste 3 abseils...

tocht
Eenmaal onder de grote waterval stap je in de Fratarica en via een paar korte toboggans kom je als snel bij de eerste abseil aan. Na drie abseils (allemaal ongeveer 10m hoog) kom je op een wandelstuk aan, hier stappen de mensen in die níet helemaal naar boven zijn gelopen.

De tocht gaat verder en via een klein afstapje kom je bij de volgende abseil aan. Zo gaat het een poosje verder en hier en daar wordt de kloof heel smal. Dan sta je voor de 50m abseil. Omdat de ankers hier wat vreemd zijn geplaatst, moet je goed oppassen voor touwwrijving en ervoor zorgen dat je je touw door kunt halen! Met grotere groepen (of met beginners) volg je beter het pad (links van de rivier) en omzeilt zo deze lastige passage. Je komt via een steil pad dan weer onder de waterval uit.

Er volgen nog een aantal glij- en springpassages en natuurlijk moet er ook nog hier en daar abgeseilt worden. Zo af en toe heb je uitzicht op het dorpje Log Pod. Onderaan volg je het water (of het pad aan de rechterkant) richting de Koritnica en de tocht zit erop. Omkleden en iets drinken in dat kleine, maar gezellige restaurantje in de 'hoofdstraat' van Log Pod.Omdat er regelmatig buitensportbedrijfjes in de canyon zitten, zijn de haken in prima staat. In het voorjaar en zelf in de vroege zomer kan er in het bovenste deel van de canyon nog sneeuw en ijs liggen, stap dan op het onderste punt in.

opmerkingen
De Fratarica is een canyon met een verticaal karakter, mooie watervallen, met als hoogtepunt de Parabola, een 50m hoge waterval die je afdaalt zonder de wand te raken. De 120m hoge waterval, waar de tocht begint, is 's winters het domein van ijsklimmers en schijnt volledig geëquipeerd te zijn.

Het gerucht gaat dat alle canyons in het gebied van het Triglav Nationaal Park vanaf 2012 niet langer toegankelijk zijn. De Groenen van Slovenië hebben het argument geopperd dat wij het milieu te zwaar belasten... We houden je op de hoogte!