speleologie

foto's van 01-04-2012
video van 01-04-2012
foto's van 19-07-2015

land lengte van de canyon aanloop
Slovenië 1000m 1 uur
regio hoogteverschil in de caynon
Julische Alpen 280m 3 uur
gemeente hoogste waterval retour
Bovec / Žaga 40m 20 min (wandelen) of 1 uur (via de Učja)
parkeren moeilijkheidsgraad totaal
langs de weg V3 a2 III 4,5 - 5 uur
topo funfactor nooduitgang?
Schluchten / Canyon, Ingo Neumann 1 - 2 - 3 - 4 - 5 ja

wegwijzer
Vanaf Bovec volg je de weg naar Tolmin en Kobarid. Na de Boka-waterval (even uitstappen is de moeite waard) kom je bij het dorpje Žaga. Net voor je het riviertje de Učja (Uccea) oversteekt, parkeer je je auto aan de linkerkant van de weg. Volg de weg een klein stukje verder en sla dan rechtsaf, net voorbij een restaurant.

Op de parkeerplaats van dit restaurant start een wandelroute, die onder andere naar Planina Baban leidt. Deze route volg je een stuk. Op de eerste splitsing houdt je links aan (rechtsaf gaat het richting Žaga), op een tweede splitsing ga je linksaf. Je komt op een open terrein met een hutje en een bron. In de uiterst rechtse hoek van dit veld zoek je naar het vervolg van het pad. Is wat lastig te vinden.

Als je lang horizontaal loopt, ben je zeker op het verkeerde spoor: je loopt nu op het pad dat eigenlijk de vluchtweg is, juist boven de 75m abseil. Net voor je het bos in loopt, ga je rechts van het weiland door het kreupelhout omhoog en je komt vanzelf op het goede pad uit. Sommige bomen zijn gemarkeerd met een "G". Aanvankelijk door het bos, dan over wat open terrein met rotsblokken en nog eens 5 minuten later sta je bij de instap van de canyon. Het pad lijkt nog door te lopen, maar dat doet het slechts zo'n 30 m, dan houdt het op.

tocht
Je stapt in de rivier en klimt hier en daar wat af. Pas goed op: vanwege het vele zonlicht in deze canyon, zijn veel keien met mos en algen bedekt en dus spekglad! Al snel sta je voor de eerste abseil: een open en brede afdaling over drie toboggans, waar je met twee 50m touwen de hele boel ineens kunt afdalen. Onderweg stap je in een paar bijzonder mooie waterbekkens.

De tocht gaat verder en hier en daar moet je vanaf een boom abseilen of even uit de waterloop stappen en over rotsen de kleine watervalletjes omzeilen. Springen lukt hier nergens: de bekkens zijn ondiep. Dan kom je vanzelf bij een flinke abseil: een 40m hoge waterval. Let op je touw: de kanten van de rots zijn scherp en het terug halen van je touw gaat wat moeilijk.

Weer wat loopwerk en kleine abseils, tot je bij een tweetal 25m hoge watervallen komt. Eigenlijk zijn het allebei twee kleinere abseils, die je in een keer neemt. Er volgen een paar kleinere abseils, de vluchtweg aan de linkerkant en dan de grootste waterval: 75m, verdeeld in drie kleinere: 20m, 30m en 25m. Elk met goede ankers. Eigenlijk wordt hier de tour pas echt interessant.

Beneden aangekomen kun je links uitstappen en via een wandelpad weer bij de auto uitkomen (duurt ongeveer 30 minuten). Leuker is het om de beek te volgen en op het punt waar die in de Učja uitkomt die rivier stroomafwaarts te volgen.

Nadat je je gordel en ijzerwaren hebt afgehangen, kun je in je neopreen de rivier volgen tot aan de brug waar je geparkeerd hebt. Soms lopen, soms zwemmen, een paar leuke stroomversnellingen, een paar aardige sprongen, alles is mogelijk. Lekker spelen en genieten van het zonnetje, dat steeds in de kloof schijnt. Je passeert een eerste brug, de kloof wordt smaller, je passeert een tweede brug en dan is het voorbij: zo'n 60m na de brug stap je aan de linkerkant van de rivier uit en volgt een smal paadje terug naar de auto.

opmerkingen
Aardige canyon: hier en daar wat teveel begroeiïng in en rond de beek. Op sommige punten zeer glad door alg en mos, het wordt eigenlijk pas interessant vanaf de laatste waterval (75m). Wel leuk dat je via de Učja terug kunt dobberen.