speleologie

video van 11-08-2012
video van 10-07-2016
video van 28-08-2016

land lengte van de canyon aanloop
Slovenië 750m 45 min
regio hoogteverschil in de caynon
Julische Alpen 75m 2 uur
gemeente hoogste waterval retour
Kobarid 18m 15 min
parkeren moeilijkheidsgraad totaal
voor de camping v3 a4 II 3 uur
topo funfactor nooduitgang?
Canyons Slovènes, F. Jourdan en J.F. Fiorina 1 - 2 - 3 - 4 - 5 ja, voordat de kloof echt smal wordt

wegwijzer
Vanaf Bovec volg je de provinciale weg (102) naar Kobarid en Tolmin. Meteen als je Kobarid inrijdt, sla je rechtsaf en vervolgens linksaf, richting Drežnica. Je rijdt onder de provinciale weg door. Mocht je deze afslag missen, kun je een stukje verderop, meteen na een viaduct, linksaf. Je komt op hetzelfde punt uit. Je volgt deze weg naar het noorden. Al snel sta je voor een brug, die je niet oversteekt, maar rechts laat liggen. Je rijdt rechtdoor en volgt een smalle weg naar camping Lazar. Net voor de camping vindt je aan de linkerkant van de weg een grote parkeerplaats.

Te voet volg je de weg verder, tot net voorbij de camping. Nu sla je een smal pad in (rechtsaf), loopt via een aantal treden naar beneden en steekt middels de brug de Soča over. Op de andere oever sla je linksaf en volgt het pad dat al snel naar rechts buigt en langs de Kozjak loopt (links van je). Je negeert het bordje dat naar de laatste waterval leidt (Slap, 5 min), want daar lopen de toeristen naar toe. Jij komt hier straks ook uit, maar van de andere kant!

Het pad loopt verder door een bos, wat later door een weiland, opnieuw een bos in en verderop kom je in een groot, open landschap. Hier staan een paar huisjes. In de verte zie je hoe het pad naar links buigt, juist voor een kleine rotswand. Maar daar loop je niet naar toe: je loopt onder de huisjes door (door het weiland) en volgt een pad dat in noordelijke richting verloopt. Er is een vaag paadje naar rechts, maar dat is de nooduitgang van de tocht. Het platgetrapte paadje brengt je vanzelf bij de instap van de Kozjak, direkt bij de eerste waterval!

tocht
Bij hoogwater kun je hier het beste abseilen, maar normaal wordt hier gesprongen, zoals op veel plekken in deze kloof. Het eerste deel van de kloof is vrij breed, maar dat duurt niet lang. Er volgt een abseil van een meter of 15 en dan wordt de kloof opeens smaller. Precies op dit punt ligt rechts een vaag paadje dat steil omhoog loopt: eerst door een goot met rotsblokken, later door het bos. Dit is de enige nooduitgang...

Er volgt een 15m hoge waterval, waar je jezelf moet abseilen. Links en rechts zijn de wanden van de kloof hoog en merkwaardig gelaagd. Gesteentelagen van zo'n 10-15cm dik zijn gestapeld alsof het boeken zijn. Er volgt een smal kanaal tussen de hoge wanden, waar je nog een kleine abseiler (of sprong) wacht. De kloof blijft smal, het water diep en ergens in het midden van een zwempassage klemt een groot rotsblok tussen de wanden. Een 3 meter hoge toboggan volgt, nog meer diepe poelen en een kleine abseil/sprong, voordat je aan de laatste waterval komt. Deze meet ongeveer 18 meter en zou (volgens sommige beschrijvingen) te springen moeten zijn. Je kunt echter beter abseilen tot aan een plateau en vandaar een sprong van een meter of 10 maken. Op een mooie dag heb je in ieder geval publiek, dus maak er wat moois van! Je kunt evt. nog eens omhoog klimmen en je demonstratie herhalen. Eenmaal voldaan, zwem je naar de overkant en volgt het water of het toeristenpad terug, richting auto.

Aan het eind van het dal, bij de stenen brug over de Kozjak kun je nog een keer springen. Niet van de brug zelf, maar rechts ervan, vanaf een klein plateau. Een volgende sprong is mogelijk vanaf de hangbrug over de Soča, maar je moet wel even de waterstand controleren en vooral dichtbij de rechteroever springen. Daar is het water het diepst.

opmerkingen
De Kozjak is een sprong- en wandelcanyon, met een paar hele mooie abseils erin. De tocht wordt ook die ook commercieel gevoerd, dus met de haken en kettingen zit het wel goed. De tocht zou wat langer mogen zijn, maar is landschappelijk erg mooi. Als je 's morgens op tijd in de kloof bent, kun je 's middags nog even snel de Potok Smast mee pikken, die een paar kilometer verderop ligt.