home || contact || links

Julische Alpen / Predil pas 600 m 2 uur
gemeente / dorp hoogteverschil retour
Log Pod Mangartom 150 m 30 min
parkeren hoogste waterval / afdaling tijdsduur totaal
bij de brug in Log en bij de brug bij de pas 30 m 2.30 uur

topo: Canyons Slovènes, F. Jourdan en J.F. Fiorina (2002)

wegwijzer
Als je vanaf Bovec richting Predil-pas rijdt, kom je door Log Pod Mangartom. Als je de Mangartski Potok combineert met het tweede deel van de Predelica, parkeer je het beste een auto in de buurt van de brug in dit dorp. Zo niet, rij dan verder in de richting van de pas. Je rijdt door Srmec en de weg slingert verder naar boven. Je komt over een hoge brug en slaat meteen daarna rechtsaf (doodlopende weg). Hier parkeer je je auto. Je kijkt nu direct in de instap van de Mangartski Potok.

tocht

Je klimt naar beneden, tot je in de beek staat en zoekt naar de eerste ankerpunten van deze tocht. Via een dubbele waterval, daal je af tot je weer vaste grond onder de voeten hebt. Je loopt een meter of 100 naar de tweede waterval en daarna nog eens 200 meter naar de laatste serie van drie watervallen. De middelste van deze drie is zeker de mooiste (en de hoogste) uit deze tour.

De Mangartski Potok is geen lange canyoningtour, maar je kunt deze prima combineren met het tweede deel van de Predelica! Heb je weinig tijd, dan loop je een stukje door/langs de rivier, tot het punt waar de Mangartski Potok en de Predelica samenkomen. Dit punt is makkelijk te herkennen, omdat de kloof hier ineens veel breder is dan tot nu toe. Op de linkeroever klim je steil omhoog en zo kom je op een paadje uit, dat naar de verharde weg loopt, waar je ergens je auto hebt staan. Op de weg sla je linksaf en na een paar honderd meter kom je vanzelf bij je auto uit.

Kies je voor de optie om verder af te dalen naar Log Pod Mangertom, lees dan de verdere beschrijving van de Predelica.

opmerkingen
De haken in de Mangartski Potok zijn niet van beste kwaliteit: er zijn er een aantal aardig verbogen. Vernieuwe heeft waarschijnlijk weinig zin, want het gerucht gaat dat alle canyons in het gebied van het Triglav Nationaal Park vanaf 2012 niet langer toegankelijk zijn. De Groenen van Slovenië hebben het argument geopperd dat wij het milieu te zwaar belasten... We houden je op de hoogte!