home || links

geen video
bij deze tocht

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Slovenië 5,5 - 6 uur 4 (uit 5)
streek / regio lengte aanloop
Julische Alpen   1 uur
gemeente / dorp hoogteverschil retour
Kranjska Gora / Gozd Martuljek 300 m 30 min
parkeren hoogste waterval / afdaling materiaal
langs de rivierbedding 40 m 2 x 40 m, + noodtouw

topo: http://canyon.carto.net/cwiki/bin/view/Canyons/BeliPotokCanyon

wegwijzer
Vanaf Kranjska Gora volg je de provinciale weg (201) richting Jesenice. Na ongeveer 3km bevindt zich een parkeerplaats, net vóór een oude spoorbrug, waarover tegenwoordig een fietspad loopt. Hier kun je parkeren. Vanaf de parkeerplaats steek je het bruggetje over en volg je het brede bospad, waarop je twee keer rechtsaf gaat. Je komt bij de brede rivierbedding van de Beli Potok uit (je kunt met de auto ook hier komen, al is dat officieel niet toegestaan). Volg de bedding zo'n 300m stroomopwaarts, tot je aan je rechterhand een steenmannetje (stapel keien) vindt. Hier start een smal bospaadje dat je naar de instap van de tocht brengt.

Aanvankelijk steil en met haarspeldbochten gaat het omhoog, waarna het pad wat vlakker wordt. Na 420 hoogtemeters sta je bij de beek. De instap in de Levi Skocniki bevindt zich precies waar het pad op de beek stuit. Om bij de Desni Skocniki te komen, steek je de eerste beek over en loop je zo'n 100m verder, tot de tweede instap.

De Skocniki biedt de mogelijkheid om beide beken na elkaar te doen: je daalt in een van de beide canyons af en volgt deze tot de kloof ineens breder en opener wordt. Nu kun je op de (orografisch) linkeroever, via een steile gruishelling, tegen de helling opklimmen. Je komt op hetzelfde pad als je eerder omhoog gelopen bent. Je volgt het pad naar links en al snel sta je weer bij de instap van de Levi Skocniki. Je kunt nu de tweede canyon doen. Nu volg je de rivier tot aan het pad dat naar je auto leidt.

tocht
Desni Skocniki:
Na een stukje afklimmen sta je bovenaan een indrukwekkende 40m abseil: een 35 meter hoge waterval wordt vrijwel direkt gevolgd door een met een hoogte van 5m, die samen worden afgedaald. een stukje wandelen en dan volgt een 4m abseil, vanaf een dikke boom, die tussen de wanden geklemd zit. De volgende afdalingen zijn weer langer: 13 en 25 meter, die je in één keer, of in twee stappen kunt afdalen. Je daalt af in een indrukwekkende en halfduistere kloof. Er volgen nog een paar afdalingen en dan zie je aan je linkerhand het punt waar de Levi Skocniki in de kloof uitkomt. Na wat afdalinkjes en sprongetjes wordt de kloof breder en lichter. Via een ongemakkelijke toboggan kom je op het punt waar je links uit kunt stappen om de Levi Skocniki te gaan doen.

Levi Skocniki:
Na drie watervallen in een schitterend uitgewassen, lage kloof, volgen vier hogere afdalingen. De ankers hier zijn van beduidend betere kwaliteit dan in de zusterkloof... Als je deze hogere watervallen bent afgedaald, kom je in het donkere gedeelte van de Desni Skocniki uit. Nu volg je de canyon tot aan het einde.

De terugweg loopt in en langs de rivierbedding, nu eens op de linkeroever, dan weer op de rechteroever. De kleine stuwdammen kun je allemaal omzeilen. Je komt vanzelf weer op het punt waar je de rivierbedding bent overgestoken (of je auto hebt geparkeerd).

opmerkingen
Deze tocht biedt de unieke kans om twee canyons achter elkaar te doen, zonder om te kleden! De ankers die je onderweg tegenkomt zijn van wisselende kwaliteit: hier en daar dikke kettingen, op andere punten slechts een reepschnur of schlinge (allemaal door ons in juli 2009 vernieuwd).