home || links

geen video
bij deze tocht

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Slovenië 2,5 - 3 uur 2 (uit 5)
streek / regio lengte aanloop
Soča vallei 500m 45 min
gemeente / dorp hoogteverschil retour
Kobarid - Smast 200m 0 min
parkeren hoogste waterval / afdaling materiaal
langs de weg 35m 2x35m + noodtouw

topo: Canyons Slovènes, F. Jourdan en J.F. Fiorina (2002)

wegwijzer
In Kobarid steek je de So ča over en neemt de weg naar Vrsno. Je komt eerst door Ladra en dan door Smast. Na Smast, in de eerste haarspeldbocht naar rechts, sla je linksaf en rijdt een onverharde weg op, die wat naar beneden loopt. Daar parkeer je je auto. Te voet ga je terug naar de weg en volgt deze omhoog. Na de tweede haarspeldbocht naar rechts en net voorbij een waterbunkertje, start een paadje, aan de linkerkant van de weg. Dit slechtgemarkeerde pad loopt steil omhoog, tot op een hoogte van 400m. Dan draait het in de richting van de beek (links) en klimt verder naar 500m. Daar daal je af naar het water. Dit is de moeilijke weg.

Je kunt ook de verharde weg volgen tot in Libušnje en slaat daar linksaf, net voorbij de eerste boerenschuur aan je linkerhand. Loop niet door het hek het weiland in, maar houdt rechts aan. Je klimt comfortabel naar omhoog en je volgt het pad (dat op een bepaald moment scherp naar rechts draait en steiler wordt) tot op een splitsing, waar je linksaf gaat. Op de volgende splitsing ga je nog nog eens linksaf. Je komt nu hogerop in de beek uit, dus het duurt even voor je bij de eerste waterval bent.

tocht
De Potok Smast is een verticale, begroeide (en daardoor donkere) canyon, waar de watervallen elkaar snel opvolgen. Je daalt verschillende keren af langs tufsteenwatervallen: tufsteen ontstaat wanneer opgeloste kalk zich afzet op mossen en planten, en zo een 'organisch' gesteente vormt. Zo'n tufsteenbrok kan enorme afmetingen aannemen, en ook in de Potok Smast zijn ze niet klein. Tufsteen is niet echt zeldzaam, maar je vindt het ook lang niet overal. De tocht op zich is er een zonder echte gevaren. Over het algemeen staat er weinig water in de canyon, maar het is wel extreem helder. In de laatste waterbassins vind je (als je geluk hebt) rivierkreeft. Op het moment dat je uit het water stapt, ben je meteen bij je auto.

opmerkingen

Leuke canyon voor het geval je een paar uurtjes over hebt en toch in de buurt bent. Een aantal ankerpunten zijn niet om over naar huis te schrijven, maar ze zijn wel veilig. Een boormachine en wat extra haken zouden wonderen kunnen verrichten.

Als je toch een paar uurtjes over hebt, combineer deze tocht dan met de Kozjak, ook een kleine canyon, op een paar kilometer afstand van de Smast!