speleologie

onze sponsor

Ajdovščina

wegwijzer
Vanaf de snelweg A1/E61 neem je de afslag Nova Gorica en vanaf hier volg je de H4 tot aan de afslag Adovščina. De autoweg verlatend, volg je de wegwijzers naar het centrum van Adovščina. In het stadje aangekomen, sla je bij de rotonde rechtsaf. Na een kleine 500m passeer je het riviertje de Hubelj, waarna je linksaf slaat. Nu volg je steeds maar de bordjes Izvir Hubelj en je komt vanzelf bij dit complex van bronnen uit. Net voor de bronnen kun je je auto parkeren.

routebeschrijving
Voor de dorstigen onder ons: er is een café/restaurant links van de bronnen, maar dat is niet altijd open. Tussen dit café en de bronnen start een wandelroute, die je de weg naar Otlica en het Otliško Okno (het rotsvenster van Otlica) wijzen. Het pad is gemarkeerd en die markeringen zijn gemakkelijk te vinden. Qua oriëntatie hoef je je geen zorgen te maken. De wandeling is afwisselend: nu eens wat steiler, dan weer wat vlakker, hier en daar open plekken in het bos waardoor je uitzicht hebt op het dal onder je. Het laatste stuk wordt het terrein wat ruwer en de stenen waarover je loopt groter. Je komt een bordje tegen waar je rechtsaf kunt naar het rotsvenster, maar dit leidt niet verder dan een uitzichtpunt. Even verderop kom je via een kloof bij een splitsing met een mini-kapelletje, aan de rand van het plateau. Als je nu rechtsaf slaat, wandel je in vijf minuten naar het prachtige Otliško Okno. Daarna terug naar de splitsing en in de andere richting verder.

Vanaf de splitsing loop je een stukje verder het plateau op en vanaf hier volg je de rood/witte markeringen richting Predmeja. Dit pad, het Pot po Robu Predmeja, heeft het nummer één. De volgende uren loop je langs de rand van het plateau naar het noord-oosten, waarbij je steeds op de "één" blijft. Het loont zich af en toe van het pad af te wijken en op de daadwerkelijke rand de omgeving te bekijken. Het pad gaat een beetje op en neer, tot je een typisch weidelandschap passeert, waar de weides met stenen muurtjes omrand zijn. Nu wordt het even opletten: het pad splitst zich na het laatste weiland en loopt steil het bos in (de rechter afslag van de splitsing). Je stijgt ruim een kwartier en komt op een heuvel, waar een grote picknicktafel staat en, wat verderop, een bankje op de rand van de afgrond. Tijd voor een pauze.

Vanaf je top loop je een klein stukje naar beneden, in de richting waar je vandaan bent gekomen en slaat meteen linksaf. Een smal paadje verloopt matig steil naar beneden, kort langs de rand van de rotswand. Voor dit stukje is het belangrijk dat je goed oplet waar je je voeten neer zet en dat je geen hoogtevrees hebt. Na zo'n tien minuten wordt het terrein weer wat vriendelijker. Je blijft nog steeds de wandelroute één volgen, alle andere zijwegen en -paden negeer je. Als het goed is, kom je uit op een grote picknickplaats aan de rand van het dorpje Predmeja, juist vóór een asfaltweg. Op deze plek verlaat je de rood/witte markeringen van de één en sla je linksaf. Een bospad daalt af naar Korito. Al snel kom je bij een haarspeldbocht naar links uit, waar je opnieuw linksaf slaat. Dit brede pad is de oude toegangsweg naar Predmeja en daalt af richting Adovščina. Alle zijwegen negerend daal je verder en verder af, tot je uiteindelijk bij een geasfalteerde straat uitkomt. Je weet dat je goed zit, als je aan de andere kant van de weg een markant rotsblok ziet, waarop een jager zijn hut gebouwd heeft. Je volgt het asfalt tot net na deze hut en slaat dan rechtsaf een onverhard pad in. Dit pad splitst zich meteen en je buigt hier linksaf. Dit brede bospad daalt verderaf en na een poos passeer je een houten, open kapel.

Net na deze kapel kom je opnieuw op een asfaltweg, die je naar links (!) volgt. Je wandelt een stukje omhoog en na ongeveer 500 meter, in een scherpe bocht naar links, sla je rechtsaf. Een breed, onverhard pad stijgt aanvankelijk wat, maar al snel begint het weer te dalen. Het terrein wordt meer open en rechts van je zie je de rotswanden onder het plateau waar je eerder vandaag liep. Net na een kruising (waar je rechtdoor bent gegaan) zie je in de rotswand ook het Otliško Okno. Je komt uit in het dorpje Lokavec, waar je, op de eerste splitsing, linksaf slaat. Tussen oude huisjes wandel je verder en ook op de volgende splitsing sla je linksaf. De weg splitst zich nog een keer en opnieuw hou je links aan. Je wandelt nu op een smalle asfaltweg (bijna geen verkeer), die meteen bij de bronnen van de Hubelj, en dus je auto uitkomt. Was vanochtend het café dicht, misschien heb je nu meer geluk...

opmerkingen
De hoogtepunten (zowel letterlijk als figuurlijk) liggen in de eerste helft van de tocht. Het rotsvenster en het uitzicht vanaf het plateau zijn meer dan de moeite waard. Het tweede gedeelte verloopt grotendeels door het bos en bieden weinig uitzicht.

Zorg voor voldoende drinken op deze tocht: de temperaturen kunnen zelfs in het voorjaar hoog oplopen en daar je in een karstgebied (grotten en dus onderaardse afwatering) zul je geen oppervlaktewater tegenkomen.

materiaal
Qua materiaal hoef je je geen zorgen te maken: naast een paar wandelstokken (vooral handig in de steile stukken naar het plateau) heb je niet echt iets speciaals nodig.