home || contact || links

video van 10-08-2013

© www.nutons.nl

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Slovenië 4,5 - 5 uur 1 (uit 5)
streek / regio afstand soort route
Soča-dal 16 km rondwandeling
gemeente / dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Bovec

pad boven de Kluže (900m)

wandelschoenen
parkeren aantal hoogtemeters hutten onderweg
in Bovec (450m) 450 m bij de Kluže en bij de brug over de Soča

wegwijzer

Vanaf de Vršič-pas of de Predil-pas volg je de weg naar het zuiden en je komt via Kal-Koritnica in Bovec uit. Op de provinciale weg sla je rechtsaf om het dorp in te rijden en al snel maakt de weg een bocht naar links. Iets verder is aan de linkerkant van de weg een inrit naar een parkeerplaats, daar laat je de auto achter. Een stukje verderop ga je rechts naar de kerk van Bovec.

de tocht

Net voor de kerk ga je rechtsaf en meteen linksaf, langs een groot gebouw dat niet langer gebruikt wordt. De asfaltweg veranderd rechts in een onverharde weg die je verder volgt. Onderweg kom je wat hekken tegen, die je achter je moet sluiten: de schapen en geiten lopen hier los in het bos.

Na een poosje kom je op een splitsing uit: rechtdoor loopt het brede pad verder, rechts loopt een pad richting dal en links kun je door een poortje het weiland in. Dit punt heet Ravni Laz (aangegeven op de kaart). Je gaat nu linksaf en klimt door het weiland omhoog, richting boerderij. Hier en daar staan markeringen, maar je moet af en toe zoeken. Je laat de boerderij links liggen en volgt de markeringen, die daar naar rechts leiden. Het pad komt uit in het bos.

In het bos slingert de weg omhoog en komt uit bij een gruisveld aan je rechterhand, dat je oversteekt. Vanaf nu verloopt de weg vrijwel vlak. Aan de andere kant van het keienveld ga je wer het bos in en blijft het pad volgen tot je op een splitsing komt. Rechtsaf daalt het pad naar de Kluže, een eeuwenoude vesting in het dal van de Koritnica. Zeker de moeite waard om even te kijken. Na Fort Hermann (een bunkerachtige vesting) ga je linksaf en loopt weer horizontaal en evenwijdig aan het dal. De weg maakt een scherpe bocht naar rechts en dan kom je bij de echte Kluže uit, waar je overingens ook met de auto kunt komen. Voor de geinteresseerden worden er rondleidingen gehouden, meestal door een oud-militair in authentiek uniform...

Bij de Kluže ga je rechtsaf en volgt een klein stukje de asfaltweg. Let goed op: die is smal en de auto's en motoren rijden hard!!! Meteen na het smalste deel zie je links een parkeerplaats, van waar kajakkers hun boten in en uit het water halen. Via een paadje met trapjes kom je bij het riviertje uit: de Koritnica. Even de voeten in het koude water steken en genieten van het heldere water. Dan weer een klein stukje omhoog en linksaf het pad volgen, dat evenwijdig aan de rivier loopt en stroomafwaarts leidt.

Langzaam maar zeker stroomt de rivier steeds verder onder je, maar je blijft in de buurt van het water. Wanneer je het bos uitkomt sta je op een splitsing: rechtdoor loop je naar de asfaltweg, linksaf kun je over een hangbrug (typisch voor deze streek) naar Kukc, een paar huizen aan de overkant van de Koritnica. Als je op de andere oever staat volg het het pad eerst naar links en gaat daarna met een haarspeldbocht mee naar rechts. Dit wandelpad komt uit in Kal-Koritnica. Eenmaal in het dorp daal je af naar de provinciale weg, die je oversteekt. Een klein stukje naar rechts en meteen naar links, een pad dat tussen de weilanden door loopt.

Opnieuw is het even opletten geblazen: volg de markeringen en je komt bij een y-splitsing uit waar je links aanhoudt (richting Jablenca). Al snel sta je bij een tweede brug, dit keer over de Soča. Een stukje verder kom je op een breed pad, dat je langs deze rivier (stroomafwaarts) leidt. Het eerste deel loop je over asfalt, daarna op een onverharde weg. Uiteindelijk kom je uit bij een stenen brug, waar altijd veel kajakkers en toeristen 'genieten' van het ijskoude water. Ga nu rechtsaf, de brug over.

Je volgt het asfalt een paar honderd meter, tot de weg een bocht naar rechts maakt. Hier verlaat je de weg en volgt het paadje door het bos (Bovec staat hier aangegeven). Door het bos en langs het sportvliegveldje kom je dan weer in Bovec uit. Tijd voor een flinke pizza bij Letni Vrt, in het 'centrum' van het dorp.

opmerkingen
Hoewel er geen top in deze wandeling zit, is hij toch de moeite waard. Vanwege de uitzichten én omdat je hem bijna het hele jaar kunt lopen: ook wanneer hoger op de berg nog sneeuw ligt. Gezien de hoge temperaturen in het hoogseizoen is het wijs wat extra water mee te nemen. In het seizoen moet je er ook rekening mee houden dat het (bij warm weer) vaak een uurtje onweert in het Soča-dal: meestal aan het eind van de middag, ergens tussen drie en vijf. Zorg dat je op tijd in de kroeg zit!!