speleologie

Slowenië / Italië 3,5 uur 1 - 2 - 3 - 4 - 5
streek afstand soort route
Kras 10,5 km rondwandeling
gemeente/dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Brje pri Komnu Monte S. Leonardo (398m) nvt
parkeerplaats hoogtemeters hutten onderweg
in het dorp 280m geen

wegwijzer
Vanaf de snelweg A3 (die net voorbij Se žana de Italiaanse grens passeert) neem je de afslag Se žana . Je slaat linksaf, gaat over de snelweg heen en slaat vervolgens rechtsaf. Je rijdt op de weg die naar Nova Gorica leidt. Je volgt deze weg tot in Dutovlje, waar je naar twee scherpe bochten linksaf richting Pliskovica slaat. Dit dorpje rijdt je voorbij en volgt de weg tot in Bre pri Komnu. Net voor je het dorp uitrijdt sla je linksaf en parkeert je auto op een pleintje met een waterput, een mariakapelletje en een bushalte. Hier begint de route.

routebeschrijving
Tegenover de parkeerplaats start een klein straatje naar rechts, dat een stukje omhoog loopt. Als het goed is, passeer je huis nummer 20. De weg daalt vervolgens en je houdt op een splitsing links aan. Op een bredere weg sla je linksaf en meteen ga je opnieuw linksaf, een onverhard pad in. Ook op de volgende splitsing hou je links aan. Je hebt intussen het dorp verlaten en je loopt op een breed pad tussen weiden en wijnvelden door. Aan beide kanten langs het pad lopen stenen muurtjes. Even later heb je uitzicht op het dorpje, links boven je. Volg dit pad (je laat een splitsing naar rechts voor wat het is) ongeveer een kwartiertje, tot aan een t-splitsing. Hier sla je rechtsaf . Het pad stijgt licht en je volgt het ongeveer een kilometer tot aan de grens met Italië (herkenbaar aan een vierkante grensmarkering, rechts van het pad).

In Italië volg je het pad verder, tot je op een kruising komt, waar grote borden staan die aangeven dat je je 300m van de “Confine di Stato” bevindt. Je buigt nu naar links en volgt de wandelroute met nummer 3. Bij de volgende splitsing blijf je de markeringen volgen: je blijft op het brede pad. Het pad stijgt verder en je bereikt tenslotte een scherpe bocht naar rechts, maar de wandelroute verlaat hier het brede pad: rechtdoor, langs een smal pad, gaan de markeringen verder. Af en toe heb je uitzicht op Slovenië en het dorpje waar je auto staat.

Na een poosje begint het smalle pad weer te dalen, waarna je op een breed pad uitkomt. Nu verlaat je het gemarkeerde pad en sla je rechtsaf: een kleine omweg met een grote verrassing! Na 300m maakt de onverharde weg een scherpe bocht naar links (opnieuw markeringen!) en kort daarna ligt rechts van je een grote doline, met daarin de ingang van de Grotta Ternovizza. Je kunt via trappen de ingang van de grot bezichtigen en als je een lamp bij je hebt, kun je wat verder naar binnen gaan. Pas op: in de tweede zaal sta je ineens bovenaan een steile helling, met daaronder een 35m diepe schacht!

Nadat je de grot bekeken hebt (en misschien een kleine pauze hebt ingelast) vervolg je je weg verder. Je bevindt je nu op wandelroute nummer 10, een mooi pad door het bos, dat aan een paar militaire ruïnes uit de Eerste Wereldoorlog voorbij voert. Even later kom je op een t-splitsing met een breed pad, waar je rechtsaf gaat. Dit pad volg je ongeveer 250m, tot aan een smal stijgend paadje aan je linkerhand (nog steeds nummer 10). Dit paadje brengt je in een klein kwartiertje naar de top van de Monte San Leonardo (398m), waar je opnieuw op ruïnes stuit. Je hebt vanaf deze “berg” een prachtig uitzicht over het hele gebied en zelfs over een stuk van de Middellandse Zee.

Achter de ruïne op het topje, loopt het pad weer naar beneden (10a, aan de noordkant van de berg) en slingert door het bos matig steil naar beneden. Je komt op een breed pad uit, waar je linksaf gaat (je bevindt je nu weer op route 3). Na een goede 100m start naar rechts een gemarkeerd pad, maar je blijft op het pad waarop je je bevindt. De weg maakt een bocht naar links en je komt opnieuw in de buurt van de grens tussen Italië en Slovenië, zoals de grote borden je vertellen. Hier sla je rechtsaf een dalend pad op (rode pijl en de tekst Brje wijzen je de weg), dat al snel naar rechts buigt. Je blijft een hele poos op dit pad en negeert een paar afslagen naar links, die je eventueel ook naar Brje brengen. Je passeert nogmaals de borden “Confine di Stato” (staatsgrens) en uiteindelijk de feitelijke grens, dus wandel je weer in Slovenië.

Er volgen nog wat vage afslagen naar links, die je allemaal voorbij loopt. Een heel stuk verderop kom je op een duidelijke splitsing, waar een breed pad naar links loopt. Je negeert dit pad en ook op de volgende splitsing (bij een klein dennenbosje) ga je rechtdoor. Tussen stenen muurtjes en weiden loop je verder. Kort daarna volgt een splitsing waar je links aanhoudt en na een paar meter komt dit pad samen met een breed pad dat van rechts komt. Een stukje verderop kom je op een asfaltweg uit, die je naar links volgt. Na zo’n 300m kom je over een heuveltje en nog eens 50m verderop sla je rechtsaf, een onduidelijk pad in. Eerst door wat open terrein, later (een beetje links aanhoudend) tussen wat bomen door. Hier wordt het pad al wat duidelijker. Opnieuw wijzen stenen muurtjes de weg en even verderop bereik je een smalle asfaltweg. Deze weg volg je naar links en een stuk verderop zie je rechts onder je, in een kom, een militaire begraafplaats, dat je eventueel kunt gaan bekijken.

De wandeling verloopt vanaf hier alleen nog over asfalt: je komt op een splitsing en volgt de weg rechtdoo, tot je een paar honderd meter verderop het dorp inloopt. Je kunt of de hoofdweg volgen, of de smalle straatjes door het dorp volgen (links-rechts-links-rechts, aanzienlijk minder verkeer) tot je weer bij de auto komt.

opmerkingen
Deze grensoverschrijdende wandeling start in Slovenië, verloopt een stuk door Italië en eindigt tenslotte weer in Slovenië. De wandeling op zich is vrij licht met relatief weinig hoogtemeters. De route is zeer afwisselend: door open terrein, door bos, heuvel-op - heuvel-af, voert je langs een van de klassiekers onder de grotten in de Triester Karst en vanaf de Monte San Leonardo heb je een prachtig uitzicht op de omgeving. Het enige probleem zou de oriëntering kunnen zijn, maar als je goed oplet en een kaart bij je hebt (Italiaanse Tabacco wandelkaart 47, Carso Triestino), moet het allemaal wel lukken.