speleologie

Slovenië 4 uur 1 - 2 - 3 - 4 - 5
streek afstand soort route
Kras / Laze 10 km rondwandeling
gemeente/dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Laze nvt zaklamp of hoofdbandlamp
parkeerplaats hoogtemeters hutten onderweg
in het dorp nihil geen

wegwijzer
Vanaf Ljubljana volg je de snelweg naar het zuiden, richting Koper en Rijeka. Bij Logatec verlaat je de snelweg en rijd je richting het dorp. In het dorp aangekomen sla je op de eerste rotonde linksaf, richting Rakek. Deze weg slingert door een bosrijke omgeving en brengt je vanzelf in het gehucht Laze. Op een klein pleintje is een klein kroegje, waar je kunt parkeren.

routebeschrijving
Vanaf de parkeerplaats loop je een stukje terug richting Logatec. Net als je buiten de bebouwde kom van Laze stapt, sla je linksaf, een onverharde weg in. Daar begint de Cave Walk, een wandelroute die je langs verschillende grotten in dit gebied leidt. Bij sommige grotten zijn stempeltjes aangebracht, zodat je, gewapend met stempelkussen en een kaartje, die grotten kunt afstempelen... De route is gemarkeerd met rode driehoekjes met een geel of wit binnenstuk, soms van pijlen voorzien die je in de goede richting wijzen. De grotten worden aangegeven met een 'omega'-tekentje en liggen meestal nét naast de route. Alle grotten zijn voorzien van een nummer, waarmee ze in het grotten kataster van Slovenië zijn opgenomen.

Als je eenmaal in het bos loopt, sta je al snel voor de eerste grot: de Stota Jama, nummer 100. Die ligt links van de route, juist voor een houten huisje. De grot is niet echt toegankelijk voor mensen zonder ervaring. Een klein gat in de grond is alles wat je ziet. Volg de markeringen en na een kleine 10 minuten vind je grot nummer 207: de Jama Za Teglovko. Opnieuw een klein gat in de grond, precies onder een boom. Niet naar binnen proberen te komen zonder touw!!

De route verloopt nu in richting noord-west en komt op een breed pad uit. Daar ga je een klein stukje links en dan weer rechts, een smal paadje in. Precies op het punt waar het paadje scherp naar links draait, sla je rechtsaf en zoekt naar de grot met nummer 208: de Jama Na Meji. Die kun je niet missen, aangezien het gat in de grond zo'n 10x6m meet. Je moet er natuurlijk niet invallen!

Terug op de Cave Walk verloopt de route nu naar het zuid-westen, via een wat breder pad, dat op hetzelfde brede pad uitkomt als waar je eerder op liep. Nu ga je rechtsaf. Op een driesprong gaat de Cave Walk rechtdoor en brengt je bij een grote doline (enorme kuil, ontstaan toen een grotzaal ingezakt is). Je daalt af in deze doline en staat even later voor de indrukwekkende ingang van de Vranja Jama (katasternummer 88) . Deze ingang is zo groot, dat er (bij de juiste weersomstandigheden) nevelslierten blijven hangen. Als je een zaklamp of hoofdbandlamp mee hebt gebracht, kun je deze grot een heel stuk verkennen. Verdwalen kun je er eigenlijk niet. Als je achter de ingang rechtdoor afdaalt, kom je in een zeer modderig deel van de grot. Als je te lang stil staat zak je tot over je knieën in de blubber en kun je bijna niet meer los komen. Ga liever linksaf en verken de grote, droge zaal. Na je verkenningstocht loop je via dezelfde weg weer naar boven als je gekomen bent en sla je linksaf. Je bevindt je weer op de Cave Walk.

Je komt aan bij de rand van het bos en daarachter zie je de Planinska Polje, een groot, open gebied, dat bij zware regenval onder water loopt. Op een boom staat de naam van een tweetal grotten geschilderd: Katavratoni, en een pijl naar links. De Cave Walk zelf gaat rechtdoor, maar het is toch de moeite waard om even beneden te gaan kijken. De Katavratoni zijn twee enorme gaten in de grond, beschermd door grote hekken, zodat bij hoogwater geen troep naar binnen spoelt. Als je een stukje richting westen loopt, vind je nog een paar grotingangen. Loop via dezelfde weg terug om weer op de Cave Walk te komen.

De Cave Walk loopt nu over een kleine rotskam en komt uit bij de volgende grot, de Skednena Jama (nummer 224). Hier komt je zaklamp weer van pas, want de Cave Walk loopt dwars door deze grot. Voor mensen met minder moed: je kunt er ook omheen lopen... Via de kleine ingang kom je in de Skednena, kijkt omhoog en ziet een kleine schacht die weer naar de oppervlakte reikt en vervolgt je weg door het donker. Na een paar minuten maakt de galerij een bocht naar links en dan zie je weer daglicht. Je komt uit in een grote doline, waar je via de rechterkant naar boven loopt. Daar pik je de rode driehoekjes weer op. Na een paar minuten vind de oplettende wandelaar nog een grot met nummer 3109, verstopt in het bos. Dit is een klein grotje, dat Jama Kobilnica heet.

De Cave Walk komt uit op een breed pad, waar je een keuze moet maken. Ga je rechtsaf en volg je het brede pad, kom je na een half uurtje op een verharde weg uit. Rechtsaf loop je op je gemak naar Laze terug. Er zijn echter nog meer grotten te zien. Aan de andere kant van het pad gaat de Cave Walk verder, maar de markeringen zijn veel moeilijker te vinden. En van een pad is vaak helemaal geen sprake meer... Maar goed, gek als we zijn, gaan we op zoek. De Cave Walk brengt je dichtbij een diepe put, wat de Robidovka (nummer 3368) zou moeten zijn. maar we hebben geen nummer kunnen vinden... Meteen na deze grot kom je opnieuw op een breed pad uit, waar je rechtsaf gaat. Vanaf hier hebben wij geen herkenningspunten meer gevonden en zijn via dit pad terug naar Laze gewandeld. Op een vijfsprong laat je een pad rechts en twee paden links liggen en neem je het smalste en meest begroeide pad terug richting de Vranja Jama.

Op dit pad vind je een vuurplaats en een paar oude boomstammen. Ga je hier rechts het bos in, vind je na zo'n 70m een kleine doline met een kleine grotingang. Dit is de ingang van de Najdena Jama (nummer 259). Dit is weer een echte grot voor speleologen. Volg het pad verder in zuid-oostelijke richting en sla volg het pad tot aan de verharde weg. Rechtsaf kom je vanzelf in Laze...

opmerkingen
Een leuke rondwandeling met veel grotingangen, waarvan je sommige kunt verkennen. Een zaklamp of hoofdbandlamp is dan wel noodzakelijk. Ga niet te ver, zodat je niet kunt verdwalen. Hier en daar is het even goed zoeken naar de markeringen: als je langere tijd geen markeringen meer ziet, zit je vast verkeerd.

materiaal
Voor deze tocht heb je in principe geen materiaal nodig, behalve water en wat te eten. Maar wil je daadwerkelijk de Vranja Jama en de Skednena Jama bezichtigen, heb je verlichting nodig.