speleologie

toerisme

onze sponsor

wegwijzer
vanaf de snelweg A1 (Ljubljana - Koper) neem je de afslag Črni Kal en volgt vanaf daar de bordjes richting Kozina. Je bevindt je op de provinciale weg 208, die een ruime bocht naar rechts maakt. Net na de bocht sla je linksaf en rijd opnieuw in de richting van Kozina (wegnr. 409). Deze bochtige weg volg je tot na een haarspeldbocht naar links (met een restaurant in de bocht) en slaat vervolgens rechtsaf. Je rijdt nu het dorpje Črni Kal in.

Je zoekt je weg door de smalle straatjes en volgt de bordjes die je naar de klimmersparkeerplaats brengen (Parking Stena). In een scherpe bocht naar links ligt deze parkeerplaats. Mocht deze kleine parkeerplaats vol zijn, rij je nog een paar honderd meter door, tot je bovenop de heuvel komt, waar je ook kunt parkeren. Vanaf hier start de eigenlijke route.

routebeschrijving
Vanaf de bovenste parkeerplaats zoek je het paadje dat door licht stijgt en in de richting van een kleine burchtruïne op een klein rotsmassief loopt. Via een stalen bruggetje kun je deze ruïne bezoeken. Je hebt een aardig uitzicht over Črni Kal en de omgeving. Je volgt het pad verder langs de rand van het plateau, tot je op een breed pad uitkomt. Hier sla je linksaf en volgt dit pad (dat een ruime bocht naar rechts maakt) tot je bij een spoorlijn uitkomt. Je steekt het spoor over (goed uitkijken en op eigen risico!) en aan de andere kant vind je opnieuw de rood/witte markeringen, die naar rechts verlopen. Al snel kom je op een splitsing, waar je rechts aanhoudt. Het paadje waarop je nu loopt, komt terug bij de rand van het plateau en volgt de rand in zuid-oostenlijke richting (links). Je blijft dit pad volgen, dat nu eens wat dichter bij de rand, dan weer wat verder er vandaan verloopt. Uiteindelijk kom je uit bij een grote zendmast, die je al van verre ziet staan.

Links van de mast volg je een breed pad naar rechts, dat op een grote kruising uitkomt. Behalve de brede bospaden, vind je ook het gemarkeerde paadje weer. Aanvankelijk door het bos, later weer terug op de rand van het plateau, volg je het steeds verder en verder. Na een poosje is een duidelijke splitsing, waar de markeringen naar links lopen, maar rechtdoor loopt onze route verder. Kort daarna kun je naar rechts, via een aantal gezekerde passages (staalkabel) tussen wat rotsblokken naar beneden "klimmen". Onderaan deze passage buigt het pad naar rechts en volgt de rotswanden. Al na vijftig meter, net vóór een grotje (rechts van je), sla je linksaf en volgt een ongemarkeerd paadje verder naar beneden, tot je op een breed, onverhard pad uitkomt. Hier ga je opnieuw linksaf.

Door een open bos volg je dit pad en houd op de eerste twee splitsingen rechts aan. Het pad stijgt licht en net op het punt waar het weer begint te dalen, sta je op een kruising met een smal paadje, dat je naar rechts volgt. Je bevindt je weer op een gemarkeerd pad. Het pad stijgt, daalt, en stijgt opnieuw tot je op de rand van het volgende plateau uitkomt. Naar rechts zie je in de verte Črni Kal liggen, in de andere richting zie je het dorpje Podpeč, met daarboven een markante toren. Je volgt het pad naar links, buigt rechtsaf en daalt af naar deze toren. Via trappen en paadjes bereik je vervolgens Podpeč zelf en op de asfaltweg sla je rechtsaf. Vanaf hier volg je rood/gele markeringen, tussen de huisjes door en uiteindelijk onder het spoor door tot aan het oude kerkje Sv. Helena.

Direkt onder het kerkje ligt een kruising van onverharde wegen, waar je het brede pad kiest dat evenwijdig aan het spoor naar het noordwesten voert (rechtsaf). Op de eerste splitsing ga je rechtdoor en nu moet je even oppassen: daar waar het pad overgaat in een strook gras, sla je linksaf en volgt een klein paadje dat start bij een soort waterbunkertje. Dit is een rond, betonnen bouwsel met een betonnen deksel erop. Vanaf deze bron start een beekje, dat richting het dal stroomt, het pad verloopt aanvankelijk parallel aan dit beekje. Je volgt het pad naar beneden, komt uit op een breder pad, dat je naar links volgt. Het dal is je doel, dus op elke volgende kruising ga opnieuw links en de daarop volgende kruising sla je rechtsaf. Dit pad volg je steeds verder naar beneden. Na een bocht naar rechts, loop je parallel aan de spoorbaan, even verderop loop je daar via een tunneltje onderdoor. Blijf op het pad waarop je loopt en uiteindelijk kom je bij een paar grotere waterbunkers (links van je) en een splitsing, waar je rechtsaf slaat. Dit pad stijgt naar de asfaltweg. Hier ga je rechtsaf.

Volg de asfaltweg een stukje ongeveer 10 minuten tot je rechtsaf kunt bij een wegwijzer richting Bezovica. Links van je stroomt een aardig beekje (voert niet altijd water) waar je een kleine pauze kunt inlassen. Terug op het pad volg je het verder en steekt via een bruggetje een riviertje over. Direkt over dit watertje sla je linksaf en volg je het pad dat evenwijdig aan de beek verloopt. Links van je zie je een kerkje liggen (Sv. Marija) en even verderop een paar volkstuintjes. Het pad wordt breder en in de buurt van een kleine waterzuiveringsinstallatie laat je twee keer een weg rechts liggen: eenmaal kort ervoor, eenmaal kort erna. Nu volgt een grote splitsing, waar je rechtsaf slaat. Meteen daarna opnieuw rechtsaf en de weg stijgt wat aan richting een tunneltje onder de spoorlijn. Dit pad voert je verder omhoog en na een half uurtje kom je bij het dorpje Loka uit. Op de splitsing voor het dorpje ga je rechtsaf en zoekt tussen de huizen door naar het kerkje, dat ongeveer op het hoogste punt van Loka ligt. Rechts van de kerk start een pad, dat meteen een bocht naar links maakt (afslag naar rechts negeren) en omhoog loopt. Na ee kwartiertje stijgen kom je op een splitsing uit, waar je linksaf slaat. Het pad daalt aanvankelijk een beetje, maar stijgt later weer en na een poosje loop je onder de klimrotsen van Črni Kal door. Je hoeft alleen nog maar dit pad te volgen en je komt direkt bij de eerste parkeerplaats uit. Als je je auto hier hebt geparkeerd, zit de tocht erop. Zo niet, dan volg je het weggetje naar rechts en stijgt in een paar minuten naar de bovenste parkeerplaats.

opmerkingen
Deze rondwandeling biedt prachtige vergezichten vanaf de rand van het plateau, en dat maakt deze tocht zeer de moeite waard. Onder Podpeč wandel je tussen weilanden en wijnranken door. Vanaf Loka loop je hoofdzakelijk in het bos.

materiaal
Deze tocht is niet bijzonder zwaar en vergt dan ook geen extra materiaal. In de zomer kunnen de temperaturen behoorlijk oplopen, dus neem voldoende drinken mee.