speleologie

Slovenië 4 uur 1 - 2 - 3 - 4 - 5
streek afstand soort route
Kras 13 km rondwandeling
gemeente/dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Lipica Kokoš (670m) niets bijzonders
parkeerplaats hoogtemeters hutten onderweg
aan de rand van het dorp 280 m cafes in Lokev

wegwijzer
Als je in Slovenië bent, zoek je naar de A3, de snelweg die net na Se žana de grens met Italië (richting Triest) passeert. Zover kom je niet, want je verlaat de snelweg bij Sežana. Je rijdt dit stadje in en volgt de borden richting Lipica (het dorp waar de beroemde Lippizaner paarden vandaan komen…). In Lipica sla je links af en rijdt aan de oostkant om het dorp heen, tussen weilanden met witte paarden door. Aan het eind van het dorp rij je tussen twee stenen zuilen door en meteen daarna ligt links een parkeerveldje. Hier begint de wandeling. Je herkent het veldje aan de rode bordjes van de wandelroutes die hier starten.

routebeschrijving
Vanaf de parkeerplaats volg je de bordjes en rood/witte markeringen richting Vilenica, een toeristengrot die op zo’n 45min wandelen ligt. Aanvankelijk door een weide, later via een breed pad door het bos. Na een tijdje verlaat je dit pad en loop je op een slingerend pad door het bos, nog steeds de markeringen volgend. In het bos vindt je dolines, rotsblokken en stenen muurtjes. Je steekt een breed pad over en volgt de bordjes richting Vilenica en Lokev. Het pad verbreedt zich en komt op een asfaltweg uit. Je gaat een stukje links en meteen weer rechts. Je bevindt je op de weg naar Jama Vilenica. In het seizoen worden rondleidingen door deze grot gegeven.

Je wandelt aan de gebouwen bij de grot voorbij, steekt het veld over en komt op een breed pad, dat je naar rechts volgt. Je loopt nu in de richting van het dorpje Lokev, maar voor je daar komt, passeer je de nieuwbouwwijk, die je links laat liggen. Hier is het misschien even zoeken naar markeringen, maar ze zijn er wél! Al snel bereik je de hoofdstraat , die je een stuk naar links volgt. Na zo’n 200m sla je opnieuw linksaf en volgt een smal straatje tot aan de plompe toren en de kerk van Lokev. In de toren is een museum gevestigd en een klein stukje verderop is een pizzeria.

De route brengt je opnieuw naar de hoofdstraat, die je nu naar rechts volgt. Opletten: je volgt niet de wandelroute naar Planinska Ko ča , zoals je misschien zou denken! Ongeveer 100m na de kerk, tegenover het huis met nummer 108, sla je linksaf. Al na een paar meter sta je op een splitsing, waar rechts aan houdt. Het asfalt houdt bij huisnummer 111 op, via een onverhard pad ga je verder rechtdoor.

Op de twee volgende kruisingen ga je rechtdoor, richting Koko ška . Je bevindt je op een comfortabele, brede weg met rood/witte markeringen. In het begin loopt de licht stijgende weg tussen weiden en heggen door, later wordt het pad smaller, een beetje steiler en het landschap verandert. Door het bos stijg je verder, tot je de kam van de heuvel bereikt, waar je op een breed pad stuit. Je slaat rechtsaf en al snel sta je op de top van de Koko š (670m ), vanwaar je uitzicht op de omgeving hebt. Op de top staat ook een hut, waar je wat kunt drinken.

Aan de achterkant van de hut staat een wegwijzer, die het begin van de gemarkeerde wandelroute aangeeft, die terug naar Lipica (en Vilenica) leidt. Het pad daalt matig steil en op een splitsing in het bos sla je rechtsaf: een klein bordje wijst je opnieuw naar Lipica. Je loopt door het bos verder naar beneden en na een poosje bereik je een asfaltweg, die een stukje naar links volgt. Al snel sla je rechtsaf en na een paar honderd meter sta je weer op het parkeerveldje, waar ook je auto staat.

opmerkingen
Deze wandeling is vrij simpel en zonder al te veel hoogtemeters. De markeringen zijn over het algemeen makkelijk te vinden, dus ook daar zul je geen problemen ondervinden. De Lipizaner paarden zul je, als je ze al ziet, aan het begin en het einde van je tocht tegen komen.