home || contact || links

© www.nutons.nl
7 foto's bij deze tocht

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Slovenië 2,5 - 3 uur 1 (uit 5)
streek / regio afstand soort route

Nationaal Park Triglav

8 km heen en terug
gemeente / dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Kranjska Gora Koča Krnici (989m) wandelschoenen
parkeren aantal hoogtemeters hutten onderweg
bij de brug (856m) 143m Koča Krnici

wegwijzer

Vanuit Kranjska Gora rij je een stukje richting Vršič-pas. Net buiten het stadje steek je de Pišnica (een klein riviertje) over. Een goede kilometer verderop zou je het water nog eens oversteken, maar in de buurt van de brug zoek je een parkeerplaats.

de tocht

Bij de brug start de wandelroute, die (orografisch gezien) op de rechteroever van de Pišnica loopt. Dat houdt in dat je het water links houdt. Het riviertje stroomt in het voorjaar natuurlijk harder dan aan het eind van de zomer, het is tenslotte smeltwater van de toppen van de Prisojnik en de Mojstrovka. Als de sneeuw gesmolten is, zijn er enkel nog wat bronnen die het riviertje voeden. Onderweg kom je langs wat (kunstmatige) watervalletjes. Leuk om even te stoppen.

Op een gegeven moment kom je op het punt waar de Krnica in de Pišnica stroomt, al merk je daar weinig van. Het punt waar de riviertjes samenkomen ligt achter een stukje bos. We volgen het brede pad verder richting het Koča Krnici, de hut langs dit pad.

Nog een stukje verder moet je de Krnica oversteken, meestal stroomt hier geen water meer, en loop je over de droge bedding. Op de ander oever gaat het pad weer verder. Nog een kilometer verderop kom je bij de hut aan. Tijd voor een bakkie!

Tot hier heb je een gemakkelijke wandeltocht gehad, die voor iedereen te doen is. Wil je wat meer, loop dan nog een stukje verder richting het watervalletje van de Gruntovnica. Je volgt dan vanaf de hut het pad richting Špik (in oostelijke richting). Je komt vanzelf bij het watervalletje, wat iets rechts van het pad ligt. Reken voor dit stukje nog een half uur tot drie kwartier extra (enkele reis!).

opmerkingen
De wandeling naar de hut is een eenvoudige wandeling van een paar uurtjes. Het grote voordeel van dit dal is dat er geen gemotoriseerd verkeer komt, hooguit de Hüttenwirt die met zijn auto voorbij komt.