home || contact || links

foto's van 03-04-2015

© www.nutons.nl

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Slovenië 3,5 - 4 uur 1 (uit 5)
streek / regio afstand soort route

Kras

6,5 km rondwandeling
gemeente / dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Unec / Postojna   nvt
parkeren aantal hoogtemeters hutten onderweg
langs de weg vrijwel vlakke wandeling

wegwijzer

Vanuit Ljubljana neem de de snelweg richting Postojna - Koper (A1) en vervolgens neem je de afslag Unec - Rakov Škocjan. Nadat je de tol betaald hebt sla je linksaf, richting Unec en Cerknica. In Unec sla je, net voorbij de kerk rechtsaf en na ongeveer 2km linksaf. Nu rij je op een onverharde weg, waar je je auto na ongeveer 1km parkeert, in de buurt van de Veliki Naravni Most, de Grote Natuurlijke Brug.

de tocht

Als het goed is sta je in de buurt van een uitkijkpunt, vanwaar je de polje van Rakov Škocjan kunt overzien. Een klein riviertje stroomt door de weiden en verdwijnt onder je in een grot. Aan de andere kant van de weg zie je de rivier opnieuw, voordat hij voor langere tijd onder de grond verdwijnt in de Tkalca Jama. Dit weidegebied noemt men een polje, een stuk land dat na hevige regen blank komt te staan en dan in de loop van de tijd weer droog komt te liggen. Oorzaak hiervan is de capaciteit van de grot aan het eind van deze polje, de Tkalca Jama. Die kan het water wat de polje instroomt simpelweg niet afvoeren. In deze buurt vind je meer van dit soort poljes: bij Cernknica en Planina, bijvoorbeeld. Zo rond april staan de poljes bijna altijd onder water, omdat er in deze regio dan veel regen valt.

Vanaf het uitzichtpunt boven de Veliki Naravni Most, de natuurlijke rotsboog waarover de weg loopt, zoek je naar de rood/blauwe markeringen van de wandelroute, die om de polje loopt. Die daalt vrijwel meteen naar het waterniveau. Je ziet nu pas hoe groot deze 'brug' eigenlijk is. De wandelroute loopt langs de weilanden en door de bossen naar het oosten en verloopt nu eens langs het water, dan weer wat hoger, over de onverharde weg.

Als je de route volgt wanneer de polje blank staat, moet je soms wat improviseren, omdat delen van de wandelroute dan onder water staan of door diepe modder leiden. Maar verdwalen lukt haast niet. Tijdens natte periodes zie je ook veel bronnen: het water komt overal uit de grond. Heel veel kleine bronnen, maar ook een paar grote, waar het water met veel kracht omhoog komt. Uiteindelijk kom je bij een grot, waar het water uitstroomt. In (droge) zomerperiodes kun je hier doorheen, maar vaak stroomt het water over de hele breedte van de galerij. Geen angst: er loopt een paadje naar boven, zodat je droog aan de andere kant van de grot kunt komen. Boven kom je weer op de onverharde weg uit, dichtbij de parkeerplaats van de Mali Naravni Most, de Kleine Natuurlijke Brug.

De naam zegt het al: deze natuurlijke rotsbrug is kleiner dan de degene waar je auto staat. Maar daarom niet minder indrukwekkend. Je kijkt naar beneden en ziet de dubbele ingang van de Želske Jama, de grot waar het water van de Rak in het daglicht komt. Voor speleologen een aantrekkelijke grot, voor wandelaars is het (bij laag water) mogelijk om het ingangsgebied te verkennen.

We zijn via de zuidkant van de polje naar het oosten gewandeld, nu gaan we via de noordkant terug. Ook hier volg je de rood/blauwe markeringen, of je zoekt opnieuw je eigen weg, langs de waterkant. Al snel sta je voor een klein grotje, wat je veilig kunt verkennen: naar links loopt het al snel dood, naar rechts kom je uit op een klein plateautje, hoog in een rotswand. Je kijkt vanaf dit punt in een grote grot, waardoor de Rak stroomt.

Volg de route verder en je komt uit bij een houten brug, die je over het riviertje naar de zuidkant brengt. Maar wij volgen natuurlijk de noordkant verder en via wat weiden en bossen komen we weer terug bij de Veliki Naravni Most. Als je denkt dat het niet meer verder gaat (direct bij de ingang van deze grot) gaat er rechts een geitenpaadje omhoog, tot je op de verharde weg komt. Voor mensen die dit niet zo vertrouwen: een paar honderd meter voor de 'brug' kun je op een onverhard pad komen, dat rechts van je loopt. Als je dat volgt en aan het einde links gaat, kom je ook bij je auto uit.

opmerkingen
De wandeling in Rakov Škocjan is niet moeilijk, maar biedt mooie vergezichten en afwisselend terrein. Je wandelt door weiden en bossen en kunt hier en daar wat grotingangen verkennen. In april staat er meestal veel water in deze polje, net als in de herfst. In de zomer stroomt er aanzienlijk minder water door het dal en zijn de grotten beter bereikbaar.