speleologie

onze sponsor

Škocjanske Jama en omgeving

wegwijzer
Als je in Slovenië op de A1 rijdt (Ljubljana - Koper), verlaat je de snelweg bij Divača. Vanaf hier staan er borden langs de weg die je naar de Škocjanske Jama leiden. Verdwalen wordt dus moeilijk! Eenmaal van de snelweg rij je naar het oosten en gaat op de eerste kruising linksaf. Je volgt de weg een paar kilometer en slaat dan bij Matavun nog eens linksaf. Je staat nu op de bezoekersparkeerplaats van de toeristengrot. Vanaf hier begint de wandeling.

routebeschrijving
Als je je auto geparkeerd hebt, wandel je door de ontvangsthal en volgt wat trapjes die naar de grote doline van de Škocjanske Jama. Je kruist een pad en daalt verder af, op het volgende pad sla je linksaf. Bij een wit huisje (bergstation van een tandradbaantje) buig je naar rechts en loopt wat omhoog. Al snel ga je weer links en laat een weg rechts (verboden toegang) en wat later een weg naar links liggen. Via een brede rotsgraat steek je de doline over en geniet van de fenomenale doline (instortingskrater) rondom je. Bovenop de rand van de doline zie je het dorpje Škocjan liggen. Aan de andere kant van de kloof wandel je weer naar boven en bereik je een t-splitsing, waar je rechtsaf gaat. Over de rand van de doline kom je in Betanja, een klein gehuchtje met oude huizen. Op een splitsing sla je linksaf en volgt vanaf hier de bordjes naar Vremščica.

Je bevindt je op een gemarkeerd pad dat door een klein dal loopt: bij twee splitsingen houd je rechts aan en al snel bereik je de Reka, het riviertje dat ook door de grotten van Škocjanske Jama stroomt. Vanaf hier heb je niet veel mogelijkheden: je wandelt stroomopwaarts en houdt de rivier aan je rechterhand. Na een poosje kom je op een splitsing, waar je de markeringen naar links volgt. Een vrij korte, maar steile klim leiden naar het hoger gelegen plateau, waar je rechtsaf gaat en bij een oude ruine uitkomt. Helaas is het hek gesloten (instortingsgevaar!), dus buig je voor de burcht linksaf en kort daarop rechtsaf. Het stuk dat je zojuist omhoog geklommen bent, moet je nu weer naar beneden. Je komt aan een oude, vervallen watermolen voorbij en voor je ligt het dorpje Famlje.

Al bij het eerste huis kom je op een asfaltweg, precies in een scherpe bocht. Hier sla je linksaf en volgt de markeringen door het dorp (soms wat vaag van kleur!): nog een keer linksaf, de volgende keer rechtsaf. Op de doorgaande weg sla je rechtsaf en volgt deze ongeveer 150 meter: in een scherpe bocht naar links start links van de asfaltweg een wandelroute (je volgt nog steeds de bordjes Vremščica), hier verlaat je het asfalt. Je volgt het pad tot onder de hoogspanningsleidingen en nu moet je even oppassen: je loopt links van een klein groepje bomen naar de rand van het bos, waar zich een kleine doorgang bevindt. Op een boom, links van deze doorgang bevindt zich een vage markering. Vanaf hier gaat de route matig steil omhoog, tot bij een spoorweg. Net onder de spoorweg volg je een breed pad naar rechts en na een paar honderd meter kun je het spoor kruisen.

Het pad steigt verder (hier en daar markeringen) tot aan een breed zandpad, dat je naar rechts volgt. Na minder dan honderd meter verlaat je dit pad en slaat linksaf. Een paar minuten later kom je uit bij een asfaltweg. Hier sla je rechtsaf en volgt deze weg tot aan het eerste brede bospad (Gozdna Cesta, geen markeringen!) aan je linkerhand: linksaf. Het vervolg is even saai, maar je moet doorbijten: voor je zie je een flinke heuvel (Čemparjev Vrh), vanwaar je een prachtig uitzicht zult hebben. Het brede pad buigt scherp naar rechts en brengt je bij een kruising, dichtbij een asfaltweg. Hier buig je scherp naar links en volgt de markeringen naar de heuvelrug. Het pad wordt smaller en leidt naar open terrein, net onder de kam. Je loopt naar het dichtstbijzijnde heuveltje en geniet van het uitzicht.

Na een korte pauze volg je een duidelijk pad naar links en laat je je door de markeringen in de richting westen leiden. Volg de markeringen tot een splitsing, waar je linksaf richting Škocjanske Jamakunt (wegwijzer). Je daalt aanvankelijk door weiden en almen af, later door het bos. Uiteindelijk kom je op een breed bospad uit, direkt bij een parkeerplaats. Aan de overkant van dit pad (en iets naar links) vind je de markeringen die je verder helpen. Al na vijftig meter sta je op een splitsing, waar je rechts aanhoudt. Je blijft de bordjes en markeringen naar Škocjanske Jama volgen, kruist nogmaals de spoorweg en passeert een klein vliegveldje.

Nu volgt een stukje asfalt en moet je een provinciale weg kruisen, voordat je het gehucht Gradišče pri Divači bereikt. Volg de markeringen en de bordjes richting Škocjanske Jama en je bent al snel weer in het bos. Een mooi pad brengt je weer bij de grote doline, waar je vanochtend vertrokken bent. Vanaf het uitzichtsplateau kun je de kloof nog eens goed bekijken. Een stukje verderop sla je rechtsaf en je staat weer bij het bezoekerscentrum van de grot.

opmerkingen
Het eerste stuk van deze tocht (de grote doline en het stuk langs de rivier) vonden wij erg mooi. Daarna werd het wat minder, tot we eenmaal op de Čemparjev Vrh stonden. Het uitzicht is fantastisch. De wandeling over de heuvelrug en de afdaling tot aan het bospad met parkeerplaats waren ook erg mooi. Daarna vrij eentonig en saai terug, tot aan de doline. We zullen in de toekomst eens kijken of we deze wandeling in twee kortere verdelen kunnen, zodat het wat aantrekkelijker wordt.

materiaal
Voor deze tocht hoef je niets bijzonders mee te nemen, al kunnen wandelstokken in de steile passages van pas komen. Wanneer de Bora (koude noordoostenwind) waait, kan het in deze omgeving bijzonder koud en onaangenaam zijn. Vooral op de open stukken, zoals de heuvelrug.