speleologie

onze sponsor

Škocjanske Jame en omgeving

wegwijzer
Als je in Slovenië op de A1 rijdt (Ljubljana - Koper), verlaat je de snelweg bij Divača. Vanaf hier staan er borden langs de weg die je naar de Škocjanske Jama leiden. Verdwalen wordt dus moeilijk! Eenmaal van de snelweg rij je naar het oosten en gaat op de eerste kruising linksaf. Je volgt de weg een paar kilometer en slaat dan bij Matavun nog eens linksaf. Je staat nu op de bezoekersparkeerplaats van de toeristengrot. Vanaf hier begint de wandeling.

routebeschrijving
Vanaf de parkeerplaats van de toeristengrot loop je om het gebouw heen, richting de grote doline. Nog voor je hier aankomt, sla je linksaf en volgt de gemarkeerde wandelweg (rood/witte cirkels, nummer 1) naar het noorden, richting Vremščica. Dit pad loopt aan de westkant van de doline en al snel kom je bij een uitzichtpunt uit, vanwaar je het grootste deel van dit enorme gat kunt overzien. De route loopt verder naar het noorden en bij een splitsing ga je niet richting Divača, maar hou je de markeringen richting Vremščica aan. Je komt uit bij het gehucht Gradišče pri Divači, waar je het asfaltweggetje naar rechts volgt. De weg maakt een ruime bocht om een grote doline en op het meest oostenlijke punt van deze weg kom je bij een kapelletje met historische fresco's uit. Als je die van dichtbij wilt bekijken, moet je de sleutel van de kapel in het dorp, bij huisnummer 1 gaan halen. Na een eventueel bezoek aan de kapel volg je het asfalt verder naar het noorden, tot je op een grote kruising uitkomt. Hier sla je rechtsaf en volgt een brede, onverharde weg, nog steeds richting Vremščica.

Deze weg loopt onder een paar hoogspanningsleidingen door en komt op een brede, vrij drukke asfaltweg uit. Kort voordat je deze weg bereikt, kun je echter rechtsaf en volgt aanvankelijk een breed, later een smaller pad, dat uitkomt op een volgende, onverharde weg. Hier sla je opnieuw rechtsaf en volgt deze weg naar het zuiden. Je passeert een lavendelveld (links van je) en komt op een kruising, waar je linksaf slaat (opnieuw Vremščica aanhouden). Na ongeveer driehonderd meter, op een Y-splitsing, verlaat je het gemarkeerde pad naar Vremščica en sla je linksaf. Let goed op, je komt hier straks weer terug, maar dan vanaf de andere kant. Je bevindt je nu op een pad dat licht stijgt en langs stenen muurtjes loopt. Na verloop van tijd kom je op een kruising, waar je linksaf slaat: je volgt nog steeds het pad dat omhoog loopt. Je komt uit op een breed pad, dat je naar rechts volgt. Op de volgende splitsing ga je rechtdoor en al snel kom je op een groot veld, vanwaar je (aan je rechterkant) het kerkje van Škocjan ziet. Tijd voor een kleine pick-nick.

De route loopt verder aan de andere kant van het veld, waar je al snel bij een open terrein met veel rotsblokken komt. Je volgt hier het pad naar links en meteen daarna naar rechts. Dit pad eindigt op een T-splitsing, waar je linksaf slaat. Je bevindt je nu op de "Kikkerroute": Krožno Pot. Deze brengt je in de richting van het dorpje Goriče pri Famljah, maar net voor het dorp buigt de route naar rechts. Je komt langs een karstbron (poeltje met een bankje) en maakt een ruime bocht naar links en loopt opnieuw in de richting van het dorpje. Net als een kwartiertje eerder, sla je net voor het dorp rechtsaf (je volgt nog steeds de Krožno Pot). Na een paar honderd meter vind je links van het pad, op zo'n vijftig meter, een tweede karstbron, deze is duidelijk met stenen omrand. Het paadje stijgt licht en komt uit op een brede, onverharde weg, die je naar rechts volgt. Op de volgende splitsing hou je rechts aan en op een kruising (onder hoogspanningsleidingen) hou je nog eens rechts aan. Het pad begint kort hierna te dalen en al snel sta je bij het eerste huis van Famlje, genaamd LJ Timav. Vanaf hier volg je en asfaltweggetje naar links.

Dit weggetje daalt af naar Famlje (je laat een onverharde weg rechts liggen) en zodra je het eerste huis van dit dorp gepasseerd bent, sla je scherp rechtsaf. Tussen de huizen van dit dorp daal je verder af naar de Reka, de rivier die je straks gaat volgen. Dit houdt in dat je op de volgende splitsing rechts aanhoudt en op de daarop volgende kruising nog een rechtsaf slaat. Bij het laatste huis van Famlje maakt de asfaltweg een haarspeldbocht, maar jij gaat rechtdoor en neemt de rechter van twee onverharde wegen: vanaf hier volg je de bordjes naar Škocjanske Jame. Wat nu op je wacht is de kloof waardoor de Reka stroomt. Dit is de rivier die een stuk verderop onder de grond verdwijnt en door de toeristengrotten van Škockjanske Jame stroomt. De kloof is "wild-romantisch" en het is heerlijk om er te lopen. Qua orienteren kun je eigenlijk geen fouten maken: je volgt simpelweg het pad op de rechteroever.

Na een klein half uurtje wordt de kloof smaller en het pad steiler: er wachten je zo'n zestig hoogtemeters, die via een zig-zag-paadje overwonnen moeten worden. Maar de beloning is er naar, want eenmaal boven gekomen, sta je meteen bij een oude ruïne. Het grote hek is meestal dicht, maar niet op slot, dus je kunt de resten van dit kasteeltje op je gemak bekijken. Op het terras boven de Reka is het heerlijk toeven! Na je bezoek aan de burcht, volg je het pad weer verder: het buigt scherp naar rechts en volgt de rand van een weiland. Na ongeveer 200 meter sla je linksaf en volgt het pad, dat je terug brengt bij de rivier. Daar aangekomen sla je rechtsaf en volgt de rivier stroomafwaarts.

Na een poosje buigt de rivier naar links en loopt je niet langer evenwijdig aan het water. Je blijft echter op hetzelfde pad en uiteindelijk kom je op een stuk van de route waar je al eerder was: op de kruising bij het lavendelveld sla je nu linksaf (volg de bordjes naar Škocjanske Jame). Dit brede pad stijgt licht en brengt je in het dorpje Betanja. Als je haast hebt, sla je hier rechtsaf en volgt een onverhard pad naar de dolines van de toeristengrotten. Heb je echter genoeg tijd en trek in iets te eten of te drinken, loop dan even bij het plaatselijke restaurant met terras binnen, door de grote stenen poort met houten deur, direct op de kruising.

Het onverharde pad verloopt over de rand van de doline en links van dit pad bevindt zich nog een uitzichtspunt. Nadat je van dit vergezicht hebt genoten, sla je linksaf en volgt een smal paadje, dat over een rotsmassief loopt. Dit massief deelt de enorme krater van de toeristengrotten in de grote en de kleine doline. Aan de overkant van dit onwaarschijnlijke natuurfenomeen klim je weer wat omhoog en komt bij een klein gebouwtje uit (een tandradbaantje voor bezoekers van de grot, die niet goed ter been zijn). Hier start een keienpad, dat je een stukje naar links volgt, alvorens je rechtsaf slaat en de trappen klimt, die je weer bij het hoofdgebouw van de grotten en dus de parkeerplaats brengen. De tocht zit erop!

opmerkingen
Deze variant is iets korter dan de andere wandeling vanaf Škocjanske Jame, maar naar onze mening interessanter. Daarnaast lopen we dit keer in de andere richting, waardoor het mooiste deel (de kloof van de Reka en de wandeling door de dolines van de toeristengrot) aan het eind van de tocht komen. Oordeel zelf.

materiaal
Voor deze tocht heb je niet echt bijzonder materiaal nodig. Wandelstokken heb je eigenlijk ook niet nodig, misschien alleen op het steile stuk naar de ruine en weer terug naar beneden.