home || contact || links

bij deze tocht

geen video

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Slovenië 5-6 uur 2 (uit 5)
streek / regio afstand soort route
Soča-vallei 9,5 km heen en terug
gemeente / dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Kal Koritnica Svinjak (1653 m) water!
parkeren aantal hoogtemeters printversie
langs de provinciale weg (462 m) 1191 m in MS-Word

wegwijzer

Vanuit Bovec volg je de weg naar het oosten, tot aan de splitsing, waar je rechts naar de Vrsič-pas en Kranjska Gora kunt (Trenta-vallei). Na ongeveer 1 km kom je in het dorpje Kal Koritnica uit. Net voorbij café-restaurant Hedvika parkeer je je auto.

de tocht

Vanaf de parkeerplaats sla je linksaf, het dorpje Kal Koritnica in. Je volgt aanvankelijk de rood-zwarte markeringen richting Svinjak en Čelo. Al snel verlaat je het dorp en loop je door de bossen omhoog. Het pad loopt meteen omhoog en in het begin is het even oppassen dat je de markeringen niet uit het oog verliest. Maar dan wordt het makkelijker: er zijn eigenlijk geen splitsingen of kruisingen meer tot je op de top staat, met uitzondering van de splitsing linksaf, richting de ruïnes van Čelo Flitsch .

De overblijfselen van Flitsch (ook wel Stutzpunkt Kal genoemd) liggen op een paar honderd meter van het pad naar de Svinjak. Het loont zich hier even een tussenstop te maken, alleen al vanwege het uitzicht op de Koritnica-vallei en de omliggende bergen. Het fort is in 1915 door de Oostenrijkers gebouwd, die hier tegen de Italianen vochten. Flitsch was slechts een van meerdere vestingen in de buurt en aangezien het slagveld rondom Bovec lag, werden twee kanonnen geïnstalleerd. Die werden later, tijdens Italiaanse beschietingen, in een kunstmatige grot verstopt. In totaal konden 60 manschappen in het fort verblijven.

De tocht gaat verder richting de top en, zoals gezegd, volgen er geen zijwegen meer. In het voorjaar is het, ondanks dat, goed oppassen: de markeringen zijn hier en daar wat vervaagd en het smalle pad is vaak met bladeren bedekt. Onder die bladeren verstoppen zich stenen en takken, die het wandelen soms wat bemoeilijken.

Aanvankelijk loop je op de linkerkant van de graat (noordkant), vanwaar je regelmatig zicht hebt op de vallei van de Koritnica. Onderin dit dal kun je de Klu že zien liggen , met links ervan, iets hoger in de helling, Fort Herman. Dit Fort maakte ook deel uit van de Oostenrijkse verdedigingslinie in WO I. De Kluže dateert uit een veel vroegere periode.

Je loopt steeds door uitgestrekte bossen, tot je op een wat meer open terrein komt. In 2002 heeft hier een fikse bosbrand gewoed en dat heeft de bomen het leven gekost. Toen wij in 2004 deze tocht liepen, stonden de dode bomen nog fier overeind. Een zware storm heeft echter zijn tol geëist en heeft een ‘spookbos’ achter gelaten.

Gelukkig is het gebied niet zo heel groot en al snel loop je weer het bos in. Het pad loopt nu wat meer naar de zuidhelling van de graat en vanaf hier heb je vrijwel continue uitzicht op de Soča-vallei . Je kijkt richting Vrsič-pas en Triglav, de hoogste berg van Slovenië, waar de sneeuw tot diep in de zomer blijft liggen.

Het bos wordt dunner en uiteindelijk kom je in echt open terrein. Nu begint ook het moeilijkste deel van de tocht: het pad wordt smaller en steiler. De wandelstokken gaan op de rugzak, want er volgen een aantal passages waar je moet klauteren, en daar heb je je handen bij nodig. Dan kom je op de top van de Svinjak en kun je genieten van een schitterend panorama op de Julische Alpen en de Soča-vallei.

Vanaf de top van de Svinjak neem je dezelfde weg als je gekomen bent om weer in Kal Koritnica te komen. Bij café-restaurant Hedvika is het goed toeven en kun je nagenieten van de tocht.

opmerkingen

Dit is een echte tocht voor het vroege voorjaar of de herfst: in de zomer kan het hier bloedheet worden. Zorg dus vol voldoende water. Het laatste stuk naar de top is steil en kent enkele klauterpassages. Alleen voor mensen met een vaste tred en zonder hoogtevrees!

Al vrij aan het begin van de tocht kun je een kleine omweg maken naar het Čelo Flitsch, ruïnes van een oude vesting uit de Eerste Wereldoorlog, die door de Oostenrijkers gebouwd werd.