speleologie

Oostenrijk 4,5 uur 1 - 2 - 3 - 4 - 5
streek afstand soort route
Kärnten / Plöckenpass 10,5 km rondwandeling
gemeente/dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Kötschach-Mauthen Römerweg (1000 m) klettersteigset, neopreensokken
parkeerplaats hoogtemeters hutten onderweg
bij het Naturbad Mauthen (700 m) 300 m Naturbad Mauten

wegwijzer
Vanaf de Bundesstrasse door het Gailtal kom je vanzelf bij het dorp Kötschach-Mauten uit. Hier ga je linksaf richting Mauthen en volgt de hoofdstraat. Na een scherpe bocht naar links sla je rechtsaf en volgt de weg naar het Waldbad, aan de rand van het stadje.

routebeschrijving
Je gaat nu te voet verder en volgt de bordjes naar de Mauthner Klamm, de Valentinsbach ligt links van je. Na een kleine 10 minuten kom je door het 'Felsentor' en ben je officieel in de kloof. Volg het pad tot je niet meer verder kunt (geniet van het uitzicht onderweg!). Een bordje geeft aan dat hier de Klabautersteig begint. Klettersteiguitrusting aan en hup, het water in. Neopreen sokken en waterschoenen met een goed profiel zijn aan te raden: het water is ijskoud, de rotsen hier en daar spekglad.

Qua orëntatie is de route simpel: gewoon het water stroomopwaarts volgen. Hier en daar is met oranje verf de route verduidelijkt. Het grootste gedeelte van de tocht is een beetje wandelen en klauteren door het water (soms meer dan kniediep), maar hier en daar zijn er hindernissen. Op plaatsen waar je echt moet klimmen of een gedeelte met diep water moet passeren, zijn staalkabels aangebracht.

Via de Erste Finsternis kom je bij de Zweite Finsternis, twee passages waar de kloof smal en hoog is en het daglicht amper binnendringt. Een kleine, gezekerde passage en dan kom je waar eens de eerste en mooiste waterval was:die passage , wordt via de kabel aan de linkerkant voorbij geklommen. Hier was tot 2009 nog een waterval van een meter of zes hoog, maar in het voorjaar stroomde het water zo sterk, dat er onder de waterval wat rotsblokken zijn weggespoeld. Nu stroomt het water via een diepe poel onderlangs.

Er volgen er nog een stuk of wat watervalletjes. Onderweg zijn bordjes aangebracht met de namen van de passages waar je voorbij komt:de Steinerne Rinne, de Klabauterplatte, het Sonnenstrand en de Märchenhafte Moosdusche. Eenmaal daar begrijp je vanzelf wat ze betekenen.

Na de zesde waterval zie je de aankondiging dat de tocht ten einde is. Een stukje verderop loopt een pad, dwars door het water. Ga je rechtsaf, dan kom je op de geasfalteerde weg die linksaf naar de Plöckenpass, en rechtsaf naar Köschach-Mauthen leidt. Geen aanrader! Ga je de andere kant op volg je het brede pad een stukje en klimt dan via een smal en steil pad door het bos naar de Römerweg. Op de Römerweg sla je linksaf en loopt op je gemakje terug naar de auto.

Na een poosje volgen drie haarspeldbochten elkaar op en na de derde sla je rechtsaf, een smal paadje in. Een stukje lager kom je weer op een breed pad uit, rechtsaf, even later linksaf en je staat bij het zwembad.

opmerkingen
De klettersteig loopt door de kloof waar de Valentinsbach stroomt. Zonder natte voeten zul je het niet redden. Oppassen bij hoge waterstanden of dreigend onweer!! In deze "Klamm" kan de sneeuw tot laat in het voorjaar blijven liggen. Vooraf informeren in Kötschach-Mauthen of de tocht al te doen is kan je een hoop ellende besparen.

De tocht is ook andersom te maken: van boven naar beneden is dit een canyontocht!

materiaal
Om de Klabautersteig tot een goed einde te brengen, heb je op z'n minst een volledige klettersteigset nodig: klimgordel, klettersteigrem en helm. Omdat je een groot gedeelte van de tocht in het (koude) water loopt, is het verstandig om neopreensokken aan te trekken: je voeten blijven dan beter warm dan met normale sokken. Mocht je meer tochten hier in de buurt doen, dan komen die neopreensokken ook van pas bij bijvoorbeeld de Pirknerklamm en de Millnatzenklamm. Ook deze tochten lopen door een actieve beek.