home || contact || links

bij deze tocht

geen video

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Oostenrijk 2 uur 4 (uit 5)
streek / regio afstand soort route

Kärnten / Millstättersee

rondwandeling
gemeente / dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Döbriach top van de wand (890 m) Klettersteigset + handschoentjes!
parkeren aantal hoogtemeters hutten onderweg
langs de weg 120 m (klettersteig), 270 m (totaal) geen

wegwijzer

Vanuit Millstatt neem je de Bundesstrasse (B98) richting Radenthein. Bij het dorpje Döbriach sla je linksaf, je ziet de klimwand al vanaf de weg liggen. De weg maakt een ruime bocht naar links en in de buurt van een fabriek (einde van de weg) parkeer je je auto. Nu ga je te voet verder.

de tocht

Je volgt de bordjes richting Bratwand (= Breitwand in het Kärntner dialect) en klettersteig, en je zig-zagt tegen de berg omhoog. Je komt vanzelf bij de voet van de wand uit, waar ook de ferrrata start.

De route is vrij kort (met een beetje geluk ben je een uur in de wand) maar vrij heftig. De zekeringen zijn veilig en je hebt steeds uitzicht op de Millstättersee en omgeving. De passages wisselen elkaar af: horizontaal - verticaal, enz. Tja, je moet iets om op zo'n klein wandje een beetje een leuke tour te maken... Vaak sta je op wrijving op de wand, en daarom dragen veel mensen geen bergschoenen, maar klimschoentjes in deze route. Ook handschoenen zijn in deze route noodzakelijk: omdat je je zo vaak aan de staalkabel moet optrekken, hebben veel mensen blaren op hun vingers...

Hoogtepunt is het bankje op tweederde van de route: je kunt hier in alle comfort je naam in het toerenboek schrijven en genieten van het zonnetje. Dan nog een klein stukje en je stapt uit, onder de grote Kärntner vlag, die je al vanaf beneden hebt kunnen zien.

opmerkingen
Geen dagprogramma, maar als je ergens een uurtje of anderhalf tot twee over hebt, een leuke uitdaging.