speleologie

Oostenrijk 2 uur B/C
streek afstand soort route
Kärnten / Lesachtal 500 m rondgang
gemeente/dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Klebas net na de uitstap klettersteigset
parkeerplaats hoogtemeters hutten onderweg
bij de oude watermolen/houtzagerij 200 m geen

wegwijzer
Als je vanaf in het Lesachtal rijdt, zoek je naar het dorpje Klebas. Daar ga je, precies bij Gasthaus Stöffler, in noordelijke richting, vanaf hier wordt de klettersteig Millnatzenklamm al aangegeven. Dit is uiteraard dezelfde kloof als de canyontour. Je rijdt het gehucht weer uit en volgt de bochtige weg bergop. Je passeert een volgend gehucht (Tscheltsch) en vervolgt je weg tot aan de huizen van Ladstatt. Al lijkt de weg hier op te houden, je rijdt onder een boerderij door en volgt de weg, die vanaf hier onverhard is. Dit bospad eindigt bij een houten hek, waarachter je kunt parkeren. Vergeet niet het hek achter je dicht te doen! Je bevindt je bij een watermolen/houtzagerij (geopend voor publiek) en een grote speeltuin voor de kids.

Te voet volg je eerst de wandelroute richting klettersteig. In ongeveer 10-15 minuten sta je voor de instap.

routebeschrijving
De klettersteig volgt eigenlijk steeds de kloof, die qua landschap zeer mooi is en steeds uitzicht biedt op de bergen ten zuiden van je, die de grens met Italië vormen. Al vanaf de instap kun je een groot stuk van het eerste deel van deze tocht zien: de ene waterval volgt de andere op. Je blijft steeds in de buurt van het water en moet zelfs een paar keer de stroom oversteken. Twee keer kruis je de beek via een touwbrug, twee keer stap je door het water. Een wat hogere schoen is dus aan te bevelen!

Het moeilijkste stuk zit zeker in de 30 meter hoge waterval, het gedeelte dat "Aqua Vertical" genoemd wordt. Aan het einde van dit steile stuk zit de eerste B/C passage. Het gaat weer eenvoudiger verder en na een poosje volgt het eerste wandelstuk in de route. Je wandelt langs de beek verder omhoog en komt een paar minuten verderop bij het middengedeelte van de steig. In dit tweede deel vind je opnieuw een B/C passage, maar dat is dan ook de laatste. Het zwaarste heb je achter de rug.

Na het tweede stuk volgt een tweede wandelpassage en dan begin je aan het laatste stuk van deze via ferrata: met de Lum-Fall aan je rechterhand, klim je de laatste meters omhoog. Er volgt nog een nagenoeg horizontale passage en dan ben je aan het eind van de route. Goed gedaan!

De normale weg terug naar beneden wordt vanaf dit punt aangegeven: na het bordje "Ausstieg" wandel je een kleine helling omhoog en bereikt zo een open terrein en een breed bospad. Hier ga je links en volgt het pad een stukje. Al snel ga je opnieuw links en volg je een gemarkeerde weg naar beneden. Ook deze volg je niet al te lang want een volgende afslag naar links is het pad dat naar het begin van de klettersteig voert.

Voor de meer avontuurlijke mensen onder ons, die niet bang zijn van een beetje water en de juiste ervaring hebben, wacht een volgend avontuur: de kloof is niet alleen van een staalkabel voor de klettersteig voorzien, maar ook van abseilpunten voor een canyontour! Je moet dan wel je neopreen e.d. meenemen als je omhoog komt, maar de Millnatzenklamm als canyontocht is ook interessant. Je slaat dus twee vliegen in een klap!

opmerkingen
Zoals je zult raden, zijn wij via de klettersteig omhoog en via het water naar beneden gekomen. In totaal ben je dan een uurtje of vijf onder weg, inclusief een pauze en foto's maken. De klettersteig wordt echter in de winter afgebroken en is zodoende (afhankelijk van de sneeuw in de voorgaande winter) van mei tot oktober toegankelijk. Bij hoogwater (tijdens en na slechtweerperiodes) stijgt het water aanzienlijk en voert dan veel zand, grind, rotsblokken en zelfs bomen met zich mee. Het is dus verstandig bij de watermolen te kijken hoe het water staat.

Als je deze tocht eens wilt maken en je hebt niet de ervaring of het materiaal, neem dan contact op met Go-Vertical. Dit buitensportbedrijf helpt je graag verder, al moet je wel betalen.