home || contact || links

video van 11-07-2016

© www.nutons.nl

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Oostenrijk 2 uur (vf: 1 uur) 3 (uit 5)
streek / regio afstand soort route

Kärnten / Drautal

4 km (vf: 1,5 km) rondweg
gemeente / dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Oberdrauburg / Pirkach pad (1350m) complete klettersteigset
parkeren aantal hoogtemeters hutten onderweg
bij het brugje 240m geen

wegwijzer

In het Drautal (Lienz - Spittal) rij je richting Oberdrauburg. In dit dorp sla je af richting Kötschach-Mauthen, en meteen passeer je een brug en een spoorlijn. Na het spoor sla je rechtsaf, richting Flaschberg en Pirkach. Je rijd Flaschberg door, en tussen Unterpirkach en Oberpirkach parkeer je je auto in de buurt van een klein brugje over de Pirkner Bach. Nu ga je tevoet stroomopwaarts (kan aan beide kanten van het riviertje) tot je bij een oude watermolen uitkomt. Aan de kant waar de eerste molen staat begint de klettersteig.

de tocht

Net voorbij de watermolen daal je af naar het water en zoekt daar naar de instap van de steig. Die klimt al meteen over een paar grote rotsblokken en leidt je vervolgens naar de linkerkant van de rivier (orografisch gezien de rechterkant...). Je klimt een beetje horizontaal, een stukje omhoog en een stukje naar beneden en je bent bij de eerste 'brug': een staalkabel om op te staan, een om je aan te zekeren. Wel heb je een mooi uitzicht op een klein watervalletje, direct onder je.

Op de andere oever sta je al snel weer voor de volgende brug: een hangbrug met hoog daarboven een zekerkabel. Mocht je klettersteigset te kort zijn, er hangen ergens twee verlengstukken in de kabel... Nu blijf je een poosje aan de rechterkant van de rivier, steekt nog een klein kabelbrugje over en komt vervolgens bij het laatste brugje van deze tocht. Je staat hier met je rug naar een grote waterval...

De tocht is nog niet af: je bevindt je nu weer aan de andere kant van het water en klimt verder tot aan de regenboogwaterval, een hoge waterval die over een gemetselde muur valt. Links daarvan gaat het via staalstiften omhoog.

Eenmaal bovenaan gekomen moet je een klein stukje wandelen en een plekje zoeken waar je het riviertje voor de laatste keer kunt oversteken. Het laatste stukje klettersteig ligt weer aan de andere kant. Via een klein overhangetje werk je jezelf omhoog en klim je naar een tweede, hoge betonwand toe. Bij de wand klim je rechts uit de kloof (zorg dat je aan de kabel blijft, het kan hier glad zijn.

Bovenaan de dam volg je een pad naar boven en op de eerste splitsing sla je rechtsaf en loop je steeds maar naar beneden. Je komt vanzelf weer bij het brugje uit, waar je je auto hebt staan.

opmerkingen
Deze tocht is in het voorjaar van 2007 geopend en biedt van alles en nog wat. Ten eerste klim je steeds door een smalle kloof (over het algemeen weinig zon), waar een wilde beek stroomt. Je moet een aantal touwbrugjes over en er zijn aardig wat watervallen in de kloof. Ondanks dat de steig relatief kort is, is hij zeker de moeite waard. En als je nog energie over hebt: je kunt hem gewoon twee keer achter elkaar doen. En vergeet je fototoestel niet!