10 foto's bij deze tour

Via Senza Confini

Oostenrijk / Plöckenpass

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Oostenrijk 5 uur 4 (uit 5)
streek / regio afstand soort route
Kärnten / Plockenpass   rondwandeling
gemeente / dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Kötschach-Mauthen Cellon (of Frischenkofel, 2238m) klettersteigset + handschoenen!!
parkeren aantal hoogtemeters hutten onderweg
Plöckenpass (1360m) 878m parkeerplaats

opmerkingen
Heerlijke route met een afwisselend karakter. Absolute must voor ferratisten.
wegwijzer
Vanuit het Gailtal rij je richting Kötschach-Mauthen (B111). Vandaar linksaf richting Mauthen en de Plöckenpass (B110). In het dorp rechtsaf en dan alsmaar omhoog, tot je op de pas staat. Parkeer je auto in de buurt van het café-restaurant, of naast de laatste tunnel.

tocht
Bovenop de tunnel start de aanloop naar de klettersteig. Volg het pad (Geo Trail) tot op de eerste splitsing, hier ga je linksaf. Na een paar minuten sta je bij de Cellon Stollen, een artificiële tunnel uit de Eerste Wereldoorlog. De tunnel is ruim 180m lang, met een hoogteverschil van meer dan 100m, het is er donker, vochtig en glad: hoofdlamp meenemen!!

Eenmaal uit de tunnel het pad verder volgen (bordjes richting Steinberger Weg, de andere via ferrata op de Cellon). Via een grote boog kom je op een splitsing, waar het rechtsaf naar de Steinberger Weg gaat en linksaf naar de Senza Confini. Linksaf dus. Al snel sta je voor de instap van de klettersteig.

Nu begint het echte werk: via een steile plaat win je snel hoogte, alvorens je een stuk op de graat klimt. Het uitzicht is fantastisch... Je bevindt je nu op de grens tussen Italië en Oostenrijk. Je klimt verder en verder en dan is er een klein pasje, waar zich het tourenboek begint. Natuurlijk even iedereen laten weten dat je hier geweest bent en kort daarna volgt de sleutelpassage: beetje overhangend, diagonaal omhoog, weinig treetjes. Nog een klein stuk en dan sta je aan het eind van de kabel. Rechts van je, tussen wat rotstorentjes door, ligt het einde van de Steinberger Weg. Je kunt daar afdalen, maar pas op voor steenslag! Niet voor jezelf, maar voor de mensen die onder je omhoog klimmen. Linksaf leidt een pad naar beneden, de normaalweg terug naar de Plöckenpass.

Maar je hebt waarschijnlijk niet al deze moeite gedaan om niet heel even op de top van de Cellon te staan. Rechtdoor volg je een slingerend pad en na 300 hoogtemeters sta je bovenop de berg. Naar alle richtingen een heerlijk uitzicht: in het noorden ligt Oostenrijk, in het zuiden kijk je Italië in.

Om terug bij de auto te komen heb je twee mogelijkheden: of via de Steinberger Weg terug klimmen, of, en dat is beter, via de Grüne Schneid (Italië) terug wandelen. Je loopt terug naar de kruising bij het einde van zowel de Senza Confini als de Steinbergerweg en slaat rechtsaf. Volg nu het pad naar beneden door een rustig en stil dal, de weg wijst zich vanzelf. Na 1,5 uur sta je weer op de pas

algemene informatie
Als je in de route zit, klim en wandel je constant in de blakende zon. Vroeg vertrekken en veel water meenemen is dus aan te raden. Vergeet geen hoofdlamp voor de Cellon Stollen.