15 foto's bij deze tour

Trogkofel / Creta di Aip

Oostenrijk / Gailtal

land tijdsduur moeilijkheisgraad
Oostenrijk 3 - 3,5 uur 2 (uit vijf)
streek / regio afstand soort route
Kärnten / Nassfeld 8 km rondwandeling
gemeente / dorp hoogste punt benodigde uitrusting
Hermagor / Tröpolach Trogkofel (2280m) klettersteigset
parkeren aantal hoogtemeters hutten onderweg
net voor de Rudnigalm (1600m) 680m geen

opmerkingen
Oppassen met het weer: bij nevel of mist is de oriëntatie op het topplateau niet gemakkelijk!

wegwijzer
Vanuit het Gailtal rij je Tröpolach binnen, een klein dorpje onderaan het skigebied Nassfeld. Bij een fontein in het dorp ga je linksaf en volgt de onverharde weg richting Rudnigalm (13km verderop). Wanneer je op ongeveer 1525m bent kom je op een splitsing, waar je linksaf gaat. Een klein stukje verder ligt links een parkeerplaats.

tocht

Vanaf de parkeerplaats volg je het pad verder in zuidelijke richting en zo kom je op de Rudnigalm. Even goed op de markeringen letten en de weg richting Rudnigsattel volgen. Vanaf daar volg je de brede graat, tot je op een splitsing komt: naar rechts daalt de weg een stukje af richting Trogkofel, het linkerpad leidt naar de zuidwand van deze berg. Aangezien de Rampa Sud (onze klettersteig van vandaag) in die zuidwand ligt, houden we links aan.

Vanaf deze splitsing kom je vanzelf onder de rotswand uit waar de klettersteig ligt. Die start in de buurt van een gladde rotsplaat, die je niet over het hoofd kunt zien. De bouwers van deze ferrata hebben zich moeite getroost een leuke lijn in de wand te vinden, zodat de tocht, ondanks zijn geringe lengte, toch interessant blijft. Net na het kleine grotje vind je het routeboek...

Na het laatste stukje via ferrata kom je op het licht-steigende plateau dat naar de top voert. Bij helder weer geen probleem, maar bij nevel of mist is het oppassen geblazen: je zou hier zomaar kunnen verdwalen! Onderweg kom je nog een bordje tegen dat naar een 'kamin' wijst, een kloof in de oostwand van het plateau. Voor ervaren klimmers die een touw bij zich hebben: er is hier een abseilpiste ingericht om snel van het plateau af te dalen. Wij volgen de markeringen naar het topkruis en zien net voor de top rechts het pad waar wíj straks af zullen dalen: de Uiberlacherweg. Vanaf het hoogste punt kijk je in een 360 graden panorama over het Gailtal in Oostenrijk en het Val Pontebbana in Italië.

Zoals gezegd, een klein stukje terug over dezelfde weg als je gekomen bent en dan de Uiberlacherweg afdalen. Die loopt door de oostwand van de Trogkofel en is eigenlijk ook een (lichte) klettersteig. Er zijn een paar passages met staalkabels gezekerd en onderweg vind je ook een paar stalen laddertjes. Alle passages zijn makkelijk en voor ervaren bergwandelaars zonder klettersteiguitrusting af te klimmen. Wanneer het pad horizontaler wordt kun je linksaf, via een steile geul richting Lahnhütte en je auto.

algemene informatie
De Trogkofel (in Italië Creta di Aip genoemd) is vanuit het Gailtal een van de meest opvallende bergen. Steile wanden aan de noordzijde, een flauw aflopende top richting zuiden. Via de Rampa Sud (op Italiaans grondgebied) kun je via een korte klettersteig op de top komen.